Beantwoorden
MVP
XxGandhixX
Bericht 41 van 67 (120 Weergaven)

Re: elke dag een positief bericht:)

In een klas op de lagere school zaten vijf leerlingen die bestempeld werden als probleemkinderen. Ze vielen direct op. Ze waren dominant aanwezig en maakten veel ruzie. De leerkrachten op de school zagen de problemen die ze veroorzaakten.

Op een dag kwam er een nieuwe leraar. Een leraar met een andere manier van denken. De leraar ging op zoek naar de positieve eigenschappen, de mooie daden, de kleine beetjes hoop van de probleemkinderen. Wat deden ze goed? De leraar bleef deze vraag stellen, aan zichzelf en aan anderen. De leraar hield vol en deelde de antwoorden met andere leraren op school.

En langzamerhand werden veranderingen zichtbaar. Op de gang glimlachten de leraren naar de probleemkinderen, terwijl ze dachten aan de kleine goede dingen die ze deden. De probleemkinderen kregen een andere benadering. Het zelfvertrouwen steeg. De sfeer op school veranderde.

~ Als er iets fout gaat, herinner de ander dan aan de liefde die in hem leeft

Gelieve aub geen opmaak te gebruiken
MVP
XxGandhixX
Bericht 42 van 67 (113 Weergaven)

Bij iedereen gebeuren dingen die niet de bedoeling zijn. Gebeurtenissen waar je niet op zit te wachten. Je hebt wel eens van die dagen dat alles tegen lijkt te zitten.

Bij mezelf komt dan soms de gedachte opzetten: Oké, wat is de reden dat dit gebeurt? Wat heb ik te leren uit deze situatie? Waar zit de uitdaging?

En ineens viel bij mij het kwartje… Wat is dit een geweldige manier om van negatieve situaties direct in mogelijkheden te gaan denken. Je accepteert wat er gebeurt en gaat je vervolgens afvragen welke les je te leren hebt.

Dat doet me denken aan het verhaal van Confucius (# 663). Als we willen, kunnen we van alle mensen en situaties iets leren. Het zegt namelijk altijd iets over onszelf.

Een mooie uitdaging resteert: hoe kun je leren van hetgeen er gebeurt? Bewust bezig zijn met deze vraag en je krijgt het antwoord.

MVP
XxGandhixX
Bericht 43 van 67 (107 Weergaven)

[ Bewerkt ]

Wat kun je doen voor een optimistischere kijk? Een van de beste manieren om een positievere blik op de toekomst te realiseren is een schrijfopdracht. Ga even lekker rustig zitten. Neem twintig tot dertig minuten de tijd om na te denken. Onderwerp is… mijn best mogelijke toekomst.

De kunst is om goed na te denken waar je warm van wordt, waar je hart sneller van gaat kloppen? Hoe ziet jouw ideale dag er over enkele jaren uit? Inspirerende vragen, die je helpen om positief te dagdromen. Je gaat een ideaalbeeld visualiseren. En hoe nauwkeuriger je dit kunt zien, voelen en horen, hoe meer het voor jezelf gaat leven.

Schrijf dit lekker op. Door te schrijven komen er ongetwijfeld zaken naar boven waar je je nog niet bewust van was. Heel verhelderend. Ikzelf heb dit ook gedaan. Heb een helder ideaal in mijn hoofd voor over zeven jaar. Een visualisatie die zeker de moeite waard is om te realiseren…

De toekomst behoort aan hen die geloven in de schoonheid van hun dromen…
(Eleanor Roosevelt)

MVP
XxGandhixX
Bericht 44 van 67 (101 Weergaven)

Wat je denkt, wordt waar. De kracht van ons denk is ontzettend groot. Wat je denkt, is heel bepalend voor hoe je je voelt en hoe je je gedraagt. Je zult dit zelf mogelijk dagelijks ervaren.

In de psychologie komt dan al snel het pygmalion-effect om de hoek kijken. Psycholoog Robert Rosenthal nam bij leerlingen op een basisschool een intelligentietest af en hield deze geheim.

Tegen de leraren noemde hij andere scores. Sommige leerlingen kregen een lage en andere een hoge IQ-score toebedeeld. Aan de leraren werd gevraagd deze geheim te houden.

Rosenthal bleef de leerlingen regelmatig scoren op IQ. En wat bleek? Leerlingen die hij een laag IQ (fictief) had toebedeeld, gingen steeds slechter scoren op de testen. Leerlingen waarvan de leraar dacht dat ze slim waren, die werden steeds beter.

Wat de leraar dacht, had grote invloed op de ontwikkelingen van de leerlingen. Je eigen geloof, je eigen gedachten kunnen zeker het verschil maken. Ook in positieve zin!

MVP
XxGandhixX
Bericht 45 van 67 (99 Weergaven)

Waar hemelhoog in romig wit satijn
de bomen uitbundig staan te pronken
en met hun donkere basten torenhoog
naar de lente staan te lonken.

Waar zilverbeken grauwig grijs
gevuld zijn met godvergeten tranen
meewarig neuriën op de zoete wijs
van de wind die fluistert door de lanen.

Waar kinderstemmen in oranje gloed
joelend de kille winteravonden kleuren
daar slenter ik met overvol gemoed
laat me bedwelmen door al die geuren.

Waar de aarde sluimert in innerlijke rust
en barre koude wasemt door de ijle lucht
een pril klokje piepend de sneeuw weer kust
daar sla ik – vol ontzag – een hele diepe zucht.

~onbekend~

MVP
XxGandhixX
Bericht 46 van 67 (96 Weergaven)

dees vind ik altijd mooi

Het tij had duizenden zeesterren op het strand gespoeld. Ze zouden onherroepelijk omkomen eer de vloed hen weer bereikte.

Een jongetje pikte zeesterren op en gooide ze terug in het water.

“Waarom doe je dat?”, vroeg een oude man.

“Het strand is kilometers lang.

De meeste komen toch om.

Wat voor verschil maakt het er een paar te redden?”

Het jongetje keek naar de spartelende zeester in zijn handen en zei: “Nee, voor de meeste maakt het niets uit, maar voor deze zeester wel degelijk.” En hij gooide hem terug in zee.

~ Als ieder mens een ander mens gelukkig zou maken, was de hele wereld gelukkig.

MVP
XxGandhixX
Bericht 47 van 67 (92 Weergaven)

Dit weekend samen met mijn vrouw een wijnproeverij gedaan.

Met de fiets naar het station en vervolgens de trein naar Arnhem.

De trein gleed door het prachtige witte landschap. De eerste zintuigen werden verfrissend op de proef gesteld.

In het wijnmuseum kregen we eerst een mooie rondleiding en daarna de proeverij.

We namen er rustig de tijd voor.

Eerst goed kijken naar de kleur en structuur van de wijn.

Proberen de geuren te herkennen. En dan komt de eerste slok, mmm…

De enthousiaste gids benadrukte “Smaak is persoonlijk.

Weet wat je zelf lekker vindt.

Als je je eigen smaak kent, dan kun je in een slijterij of in een restaurant uitleggen wat je wil.” Om je smaak te kennen heb je bewuste aandacht nodig.

Begin met experimenteren, proeven, ervaren en ont-dekken.

Eenmaal in de trein terug gleden mijn gedachten naar de mooie symboliek van de proeverij.

Met een grote glimlach op mijn gezicht…

MVP
XxGandhixX
Bericht 48 van 67 (82 Weergaven)

-> Ingezonden door Mari
Als een dier in zijn nachtelijke hol
doezelend in de warmte van onze lijven

draai ik me in mijn veilige nest
nog eens zuchtend om, onbewust.

Van de schilder die zacht penselend
zijn kwasten buiten sleept en scherpt
peinzend: ‘als het zo koud wordt
dan geef ik je een donzen jas of
beter nog tooi ik je met haren,
omring je met een warme vacht.’

Neuriënd schildert hij de nacht door
om mij de volgende morgen
te kunnen verbazen met een pracht
die ik nauwelijks bevatten kan.

~onbekend~

MVP
XxGandhixX
Bericht 49 van 67 (80 Weergaven)

Een van de meest wezenlijke keuzes die je zelf hebt te maken in de interactie met anderen is… klein of groot? Hoe schat je jezelf in?  Cijfer je jezelf weg of ben je zelfbewust?

Denk je dat de ander beter (in iets) is? Denk je dat wat je zelf te zeggen hebt niet belangrijk is? Of vertrouw je op jezelf, op je eigen oordeel?

Onbewust kies ik wel eens voor de kleine gedachte. Wie ben ik nou wel? En als ik deze gedachte vast blijf houden, dan wordt het er nooit beter van. Gelukkig is het altijd een gedachte. Gedachten, die mij belemmeren, kan ik veranderen…

Je kunt beginnen om je bezig te houden met dingen die ertoe leiden dat je je eigen grootsheid gaat zien. Kwaliteiten, wat je leuk vindt, wat je raakt. Zorg dat je zelfvertrouwen krijgt door je aandacht te richten op je eigen successen. Heb liefde en begrip voor jezelf.

~ De wereld is mooier met jou.

MVP
XxGandhixX
Bericht 50 van 67 (72 Weergaven)

Afgelopen donderdag stond ik plotseling in een stilstaande file.

Ongeveer 200 meter voor me was een ernstig ongeluk gebeurd.

Weg geblokkeerd, anderhalf uur stil gestaan.

Een uitgebreid moment van bezinning.

Door bijvoorbeeld een auto-ongeluk kan je leven binnen enkele secondes voorbij zijn.

De vragen die ik mezelf stelde waren: Ben ik dan blij met hoe ik mijn leven heb geleefd?

Heb ik dan mijn laatste levensjaar volledig geleefd, genoten, er alles uitgehaald?

Ik ben oprecht blij hoe ik mijn leven afgelopen jaar geleefd heb.

Ik ben trots op wat ik gedaan heb en doe.

Het past bij mij.

En ter plaatse besloot ik dat ik de volgende vraag vanaf nu op ieder moment positief wil kunnen beantwoorden: heb ik afgelopen jaar geleefd alsof het mijn laatste levensjaar was?

Het brengt me bij de kern van mijn zijn.

Ik word me bewust van wat ik echt wil doen, wil realiseren, wil beleven.

Het brengt me bij nu, vandaag!