Beantwoorden
23 jan 2014
Door LionPL

LionPL

94%
03 Rang
voortgang
Playstation Staff

GTA Online: De controverse van 2013?

[ Bewerkt ]
4 reacties 1.914 Weergaven bewerkt 23-01-2014

GTA:O logoToen 17 September 2013 de laatste telg van de Grand Theft Auto serie, versie 5, werd uitgegeven waren de verwachtingen vrij hoog. Maar al snel werd duidelijk dat spelers nog even geduld moesten hebben met het online gedeelte; dat zou pas enige weken later geactiveerd worden door middel van een automatisch geinstalleerde update.

En 1 Oktober was het dan eindelijk zover; eindelijk konden de spelers in de huid van een personage kruipen.

Wat is GTAO?

In Grand Theft Auto Online ("GTAO") creër je een eigen personage die in de verhaallijn met het vliegtuig naar Los Santos trekt voor... precies hetgeen jij moet bepalen. De jacht naar rijkdom en status? Erkenning als de meester(es) van de weg? Of gewoon om zonder enig doel dan ook door Los Santos te trekken en van alles te ontdekken, al dan niet samen met je vrienden. Jij bepaald in grote lijnen hoe je het spel wilt spelen, al zijn er wel enige punten waar je niet omheen kunt.

Je wordt verwelkomt door Lamar, de vriend van Franklin, en komt direct in een race terecht. Waar je niet omheen kunt. Ik vond dat een beetje vreemd overkomen; niet echt de vrijheid die men adverteerde. Dus toen ik die race voor de eerste keer speelde was ik al snel vertrokken richting het vliegveld om daar te ontdekken dat ik de auto niet uit kon. Maar gelukkig was de race ook niet veel later afgelopen. Op naar de echte missies! ...althans.

Jobs & Missions

GTAO biedt je een hoop missies ("jobs") die je samen of alleen kunt doen en waar je vervolgens geld ("GTA$", ofwel GTA dollars) en RP ("Reputation Points") voor kunt krijgen. Hoe meer RP je weet te vergaren, hoe hoger je level wordt en hoe meer missies je vrij kunt spelen. De missies varieëren van wat ik "echte missies" noem (waarbij je in vuurgevechten terecht komt) tot missies zoals races, parachute springen, survivals, deatch matches en andere mogelijk nog te ontwerpen missies.

Sja, en hier begint de controverse feitelijk al. Het valt al snel op dat bijna alle missies wel heel erg "gescript" zijn; ofwel een van te voren bepaald patroon volgen. In de eerste missie moet je coke stelen, dus gewapend met niet meer dan het pistool wat je van Lamar hebt gekregen ga je op weg. De persoon waar je achteraan zit springt al snel in een auto en dus is het zaak hem van de weg te krijgen. Je kan proberen hem neer te schieten, en ammunitie verspillen, dus waarom niet eerst de banden lek schieten om zo wat voordeel voor jezelf te creëren?

Maar dan merk je al snel dat zelfs zonder banden de auto in het begin belachelijk goed blijft rijden. Zelfs als je hem van de weg ramt draait hij meestal razendsnel weer om en duwt soms jou zelfs aan de kant. Wazig. Later crashed het geheel beter (na een nieuwe rampoging) en stapt de persoon uit; nu kan er ineens kennelijk niks meer.

En alhoewel dit slechts een detail is wordt het gegeven al snel duidelijker zichtbaar in de latere missies. Of je nu coke, een tanker, een helicopter, een boot of een persoon moet ophalen; uiteindelijk zal je geconfronteerd worden met versterking. Dus wat te doen als je alleen of met weinig spelers bent? Simpel! Stap in het voertuig (of ***** het personage op) en stap vervolgens meteen weer uit en zoek een gunstige locatie. De versterking komt gewoon achter elkaar een voor een recht op je afgereden en staat dan klaar (soms letterlijk!) om neergeschoten te worden.

De enige keren dat dit niet gebeurd heb je met zogenaamde "spawners" te maken, een optie die ik zelf als erg oneerlijk beschouw. Maar feitelijk is GTAO van zichzelf al niet echt eerlijk opgezet.

Een oneerlijk spel

police.jpg

Om te beginnen is er de politie. Een hele grappige anekdote die je in het spel kunt vinden zie je hierboven; in plaats van "Serve and Protect" ("bedien en bescherm") is het motto dus "ietsjes" anders: "Gehoorzaam en overleef". Alleen sja.. Het wordt een beetje wrang als je merkt dat ongeacht waar je bent de politie je altijd weet te vinden, ook al doet het spel het voorkomen dat dit niet zo is. In GTAO wordt dit gewoon pijnlijk duidelijk gemaakt.

Als je een 'wanted level' (ster) hebt maar niet in het zicht van de politie bent kan je je garage inschieten om zo te wachten tot men opgeeft. Maar als je daarna meteen naar de kaart schakelt zal je zien dat je begin punt niet bij je huis maar ergens in het midden van de stad ligt. Dat komt omdat hier de virtueele locatie van de garages is. Maar is het niet opmerkelijk dat je juist op die locatie nu een horde aan politie rond ziet rijden en totaal niks bij jouw 'echte' locatie? En hoe heeft men je eigelijk de "ondergrondse" in zien gaan?

Het grote probleem zijn deze spawners, zo noem ik ze althans. Vijanden die 'ineens' op een locatie kunnen verschijnen, soms zelfs vrij dicht in de buurt, en uiteraard al meteen klaar staan om aan te vallen. De politie doet hier aan mee in freeroam (de lobby waar je in zit als je niet met een missie bezig bent), maar ook in sommige missies zal je dit fenomeen tegen komen. Dan rij je bijvoorbeeld op de snelweg en ineens komt er een auto een paar meter voor je tevoorschijn en rijdt al schietend recht op je af (dus ook tegen het verkeer in). Een beetje apart als je je bedenkt dat je een eventuele vijand achter je gewoon nog kan zien terwijl deze (kilo)meters achter je rijdt (zeker een paar huizenblokken verder) maar een vijand "voor" je zie je pas als het bijna te laat is (soms enkel in dezelfde straat). Hoezo realisme?

En qua politie... Ik heb het met vrienden gedaan; bijna een uur lang niets anders doen dan de politie om zeep helpen. Totale chaos, erg leuk om eens te doen, maar ook weer een pure zinloze actie omdat ze blijven komen en komen en komen. Leuker zou zijn als je uiteindelijk je 6 sterren zag verdwijnen, maar zo diep gaat het spel niet.

Lobbies

Nu is het niet alleen de politie of de virtuele vijanden die het geheel ietwat oneerlijk maken; hetzelfde geldt voor de spelers onderling. Zoals ik in het begin aangaf kan je door missies te doen RP punten krijgen, en hoe meer je hebt hoe hoger je level. En hoe hoger je level des te betere wapens kan je vrijspelen. Heb je in het begin enkel nog de beschikking over een pistool, een klein machinegeweer ("Micro SMG") en eventueel een geweer (als je dat al kan betalen); iemand die al wat langer speelt zal al meer geavanceerdere wapens hebben zoals 'volwaardige' machine geweren, een raketwerper of zelfs een minigun.

Maar is het nou echt eerlijk om iemand die nog niet eens level 20 heeft gehaald in lobbies te plaatsen waar ook mensen rondhangen die mogelijk al lang level 100 gepasseerd zijn (maar soms feitelijk de speelstijl van een level 3 speler hebben)? Zeker als je je bedenkt dat je enige alternatieven het zoeken van een andere sessie is of anders een prive sessie te starten?

Wel enige variatie (ook in missies)

1e character2e character

Ondanks de "gemaakte" insteek moet wel gezegd worden dat er wel de nodige variatie in het spel zit.

Soms zit het venijn echt in de details.

Ikzelf speel met 2 personages, je ziet ze hierboven. Ten tijden van schrijven is mijn primaire, mannelijke, personage level 128 en mijn 2e, vrouwelijke, personage level 89. De reden waarom ik 2 personages heb is om mijzelf te dwingen het spel op een totaal andere manier te spelen. Mijn 1e personage heeft een groot arsenaal aan wapens (nu helemaal!) en mijn reguliere speelstijl is dan ook "recht eropaf". Ik rij rond in een sportwagen, heb de beschikking over een "aanvals helikopter" (Buzzard) en feitelijk is mijn speelstijl in de missies meestal "Search & Destroy".

Mijn Buzzard(Mijn Buzzard)

Mijn 2e personage is totaal anders. Die rijdt rond op een motor (alhoewel ik nu ook een sportwagen voor haar heb), wijzigt de kledij nog wel eens en qua speelstijl ligt het accent vooral op stealth. Op bijna alle wapens zit een demper en ik ga in missies dus niet "door de voordeur" maar ga echt op zoek naar andere aanvals opties (als ik alleen speel).

En dan zie je dat al die weliswaar "gescripte" missies toch ook wel weer enige diepte hebben. Een goed (duidelijk) voorbeeld is "Pier Pressure", "Flood in the LS River" en "Lost MC RIP". Met mijn 2e personage gebruik ik enkel mijn gewone pistool (met demper) en soms hebben de vijanden een hele tijd niet eens door dat ik er bent. Er komen soms wel spawners in voor (b.v. met 'Lost MC RIP') maar ook die hebben vaak geen idee waar ik precies ben (door te sluipen en doordacht rond te lopen).

Nog leuker: men gaat soms echt naar je op zoek, en dat creert dan soms weer opties om iemand uit te schakelen zonder dat de rest het merkt. Genieten!

Fotos & Vrije tijd

Bus chaufeusseEen hele leuke feature, je hebt al wat voorbeelden gezien, is het fotoalbum, ofwel de gallery ofwel de Snapmatic sectie op de Rockstar Social Club. Alle foto's die je tijdens een freeroam sessie maakt kan je opslaan en die kunnen dan weer door anderen (je vrienden bijvoorbeeld) bekeken worden, voorzien van commentaar of zelfs een "like".

Het enige wat je nodig hebt is een account op de Rockstar social club. En dat kan soms echt leuk zijn!

Hier zie je een foto die door een vriend van mij is gemaakt terwijl ik met mijn 2e personage voor bus chaufeusse speelde Smiley Knipoog

En als we dan toch bezig zijn zal ik meteen het uiteindelijke resultaat ook maar even laten zien.

bus.jpg

(en geen woord over vrouwelijke bestuurders aub, ik ben niet eens een meisje maar speel hier enkel met een vrouwelijk personage!) Smiley Vrolijk

Bugs en ergernissen

Maar ondanks alle extras en vele mogelijkheden lijkt het accent van het spel toch echt sterk te liggen om je het spelen zo moeilijk mogelijk te maken, soms zelfs met behulp van Rockstar zelf, en dat maakt het spel af en toe ronduit ergerlijk.

Ik heb het al even over de spawners gehad; het grote voordeel is dat deze enkel virtueel zijn. Een andere nare bijkomstigheid zijn de "griefers" & "glitchers". Mensen die feitelijk enkel maar anderen het leven zuur willen maken door iemand hehaaldelijk te blijven achtervolgen en lastig te vallen; zelfs als de persoon al duidelijk te kennen heeft gegeven geen zin meer te hebben ("griefers") en mensen die bewust proberen het spel te "saboteren" en zichzelf te verrijken dankzij de vele bugs die er in het spel zitten (de "glitchers").

En dat moet echt even gezegd worden: we hebben weliswaar de hoofdprijs mogen betalen voor GTA V (ik betaalde E60,- destijds) maar de kwaliteit van het spel laat heel erg veel te wensen over. Net als de door Rockstar gedane aanpassingen om alle ellende tegen te gaan. Feitelijk vind ik het spel in zijn huidige staat beslist geen E 60,- waard.

Een vreemd (niet bestaand?) spelontwerp

Het begon allemaal toen GTA Online net begon. Rockstar stond al snel klaar om eenieder te waarschuwen voor de mogelijke connectie problemen die het spel met zich mee kon brengen vanwege de enorme belangstelling. Iets waar de meeste spelers echt wel begrip voor op hadden kunnen brengen. Alleen jammer dat Rockstar verzuimde om de spelers ook op de hoogte te brengen van de vele problemen, zelfs toen honderden, zo niet duizenden, massaal aan de bel begonnen te trekken.

Het probleem? Teveel om op te noemen!

Als je een missie hebt gedaan dan kom je in een "stem scherm" (voting screen) waarin de spelers kunnen kiezen voor de volgende missie, om de net gespeelde missie te herhalen (als je het niet hebt gehaald) of om terug naar freeroam te gaan. Alleen jammer dat in de eerste opzet van het spel je voortgang enkel werd opgeslagen als je weer terug was gekomen in de freeroam sessie. Sja, en dat gaat lang niet altijd even soepel als het zou horen; soms heb je te maken met time-outs (dat er geen sessie gevonden kan worden), soms hebben andere spelers je eruit gegooid of soms is er wat anders loos waardoor je niet meer terug kan in een online sessie maar in het reguliere spel terug valt.

Destijds was het resultaat dat dan alle progressie die je had gemaakt gewoon weg was. Dat wil zeggen: je verdiende geld en je reputation points (en de eventuele nieuwe levels); dat was allemaal niet opgeslagen. Wel werd heel nauwkeurig bijgehouden hoeveel ammunitie je had verbruikt dus ook dat was je meteen echt kwijt. Dat kon kennelijk wel meteen opgeslagen worden.

Dat is vrij vlot erna aangepast (gepatched) maar ik denk dat daarmee de ellende pas echt goed begonnen is. Het probleem is dat Rockstar kennelijk geen bugs oplost maar enkel ervoor zorgt dat de spelers de resultaten van die bugs niet meer kunnen gebruiken.

En toen waren het er twee...

two cars.jpg

Nee, geen zorgen, ik ben geen "glitcher" die hier zijn gal komt spuien. Feitelijk zijn we namelijk allemaal glitchers. Dit toont gewoon aan hoe krom GTA Online af en toe wel niet is.

Als je een garage hebt dan heb je ook de beschikking over een monteur; deze kan een van je autos komen brengen als je ergens aan de weg staat. Op zich een prima optie. Maar heb je je nooit eens afgevraagd wat er gebeurd met de auto waar je eerst in reed voordat je zonder kwam te zitten?

Probeer gewoon het volgende zelf eens uit: ga met een van je autos op weg en parkeer deze op een lokatie die je later gemakkelijk weer terug kan vinden (of markeer de lokatie even). Rij er een redelijk eind vandaan (met een "geleend" voertuig), en vraag je monteur dan om je die zelfde auto weer te brengen (of hou "select" ingedrukt en kies voor "Deliver personal vehicle"). Rij daarna terug naar de eerste lokatie en je zal nu het resultaat in het plaatje zien. Destijds hebben veel mensen hier gebruik van gemaakt door een van de autos meteen te verkopen bij de "LS Customs".

Dus wat heeft Rockstar gedaan? Wel, in ieder geval niet het probleem van de dubbele autos opgelost; het enige wat men heeft gedaan is de toegang tot de eerste auto ontzeggen. Zodra je een auto hebt opgevraagd heb je geen toegang meer tot je oude. Allemaal leuk en aardig; maar het echte probleem is daamee natuurlijk niet verholpen.

En zo zijn er tal van voorbeelden te noemen waar Rockstar aanpassingen heeft gedaan zonder er kennelijk bij na te denken.

Maar ik kan niet eens stemmen!

De meeste controversele aanpassingen zijn die om het verdienen van geld zo veel mogelijk terug te dringen. Althans; dat is zoals e.e.a. op mij over is gekomen. Neem bijvoorbeeld het wegnemen van de optie om een missie opnieuw te spelen als je die succesvol hebt afgerond (en de in eerste instantie gedane belofte om te onderzoeken waarom die optie ineens niet meer werkte, ja ja...).

Nu moet je weten dat als een van je vrienden in een andere sessie zit je hem/haar gewoon kan opzoeken ("joinen"). Dat doe je in het pauze menu (druk op start) en kies dan of de optie "Join friends" onder het item online of nog beter: kies een specifieke vriend(in) in het "Friends" menu en dan "Join game".

BadpakAls de bewuste persoon in een missie bezig is krijg je de keuze om als toeschouwer te kijken hoe het spel verloopt en na de missie kan je meestemmen op de volgende. Op zich een hele handige optie waar ik zelf al veel gebruik van heb gemaakt.

Maar weer niet goed doordacht...

(mijn 2e personage in badpak)

Want als de missie mislukt is dan heb jij als toeschouwer niet de mogelijkheid om op "replay" te stemmen, die optie is namelijk standaard uitgeschakeld en enkel actief als een gespeelde missie mislukt is. Maar ja; jij had die missie niet gespeeld en dus heb je geen toegang tot deze optie. Leuk voor de andere spelers die nu moeten wachten op een timeout! Of leuk voor jou als een stel nieuwelingen (hier weer mijn eerdere commentaar over onvolwassen level 100+ spelers) ineens op jou gaan mopperen.

En over die toeschouwers gesproken... Is het nu echt eerlijk dat als een vriend van me alleen een survival speelt en ik rond level 9 erin val (als toeschouwer), vervolgens het volgende level mee kan (moet) doen en dan ineens ook 20.000 GTA$ op kan strijken?

Second play is half pay!

Ofwel: "2e spel is halve beloning!".

Nog zo'n leuke aanpassing die ik even expliciet wil noemen. Om de spelers meer te motiveren ook andere dingen te gaan doen (<kuch>, bs, <kuch>) had men dus de 'replay' optie uitgeschakeld. Maar dat was duidelijk niet genoeg; nu gingen spelers gewoon hun contacten af bellen totdat ze de missie vonden die ze leuk vonden (of die gewoon goed betaalde). De brutaliteit!

Maar geen nood: Rockstar had al snel een nieuw plan bedacht. Wanneer je een missie voor een 2e keer speelde kreeg je nog maar de helft betaalt van wat je normaal kreeg.

Ik denk dat ik niet hoef te vertellen wat er toen gebeurde met beginnende of nieuwere spelers die problemen met een missie hadden (of gewoon andere mede spelers zochten) en vervolgens anderen gingen uitnodigen... Met de wat populairdere missies kwamen er dan nog wel wat extra spelers, maar dat zijn dan ook vooral missies voor hogere levels.

Iets wat iedere enigszins normale speler bij voorbaat aan kon zien komen daar had Rockstar duidelijk de allergrootste moeite mee. Later is deze (naar mijn mening totaal onzinnige) beslissing dan ook weer enigszins terug gedraaid; nu krijgen spelers die een missie voor een 2e keer spelen maar een beperkt kleiner deel van de winst (bijvoorbeeld 12.500 in plaats van 15.000).

Misschien een beetje erg kort door de bocht, maar hier had men duidelijk genoeg tijd voor. Er wordt echter nog altijd gezocht naar een oplossing voor het probleem dat als een andere speler jouw auto opblaast jij soms zelf voor de kosten opdraaid. Een probleem wat al zeker een paar maanden bekend is.

Of iets simpelers: "Timeout locating session" wanneer je online wilt komen. De enige optie die je nu hebt is terug naar het reguliere spel te gaan ("Story mode") en het dan opnieuw te proberen. Ofwel: wachten tot story mode weer is geladen, dan wachten op de niet te onderbreken intermezzo ("Google Earth animatie") en daarna weer (af)wachten of online nu wel wil laden.

Zou het nu echt zo moeilijk zijn om hier een "Retry" ("Opnieuw proberen te verbinden") optie aan toe te voegen?

Al die ellende geeft nou niet bepaald het idee dat je hier met een volwassen titel te maken hebt, naar mijn mening zijn sommige van deze escapades dermate stompzinnig dat je ze zou kunnen verwachten met een "midden moot" titel, maar niet met een spel van het kaliber Grand Theft Auto.

wrecked.jpg

(soms is dit mijn impressie van GTA V; een met plakband bij elkaar gehouden spel ontwerp)

Het is af en toe gewoon ergerlijk. En dat lijkt mij voor een dergelijk spel geen gezonde insteek, helemaal niet als je je bedenkt dat Rockstar hoopt om hier nog veel meer geld mee te gaan verdienen. Om te beginnen al met de zogenaamde "Shark cards" (in de PSN store kan je virtueel geld kopen wat je vervolgens in het spel weer kan gebruiken) maar iets zegt me dat we later ook nog de nodige DLC's kunnen gaan verwachten.

Tussen ons gezegd & gezwegen: als Watch_Dogs een dezer dagen uitkomt en GTA V verkeert nog steeds in de huidige staat dan denk ik dat mijn (online) tijd in Los Santos drastisch zal gaan verminderen.

Dus het is allemaal prut?

Wilde zeeZoals gezegd speel ik met 2 personages. Mijn eerste heeft een voorkeur voor rijden en vliegen (vooral met de Buzzard), mijn 2e moet het hebben van (motor)rijden en varen.

Je dacht toch niet dat ik d'r voor de gein een badpak aandeed?

Wel, hier is een voorbeeld van wat ik zoal zag toen ik met een boot op zee was (aan de rechterkant van het eiland). Je ziet gewoon het zeeschuim, je ziet hoe de golven gebroken worden door de rotsen. Wat ik niet op beeld kon krijgen, maar wat er wel is, sommige golven kunnen je gewoon letterlijk over de vele rotspartijen tillen. Het ene moment zijn er locaties waar je beter ruim omheen moet, het andere moment kan je er gewoon overheen varen.

De omgeving heeft zoveel details... Toen ik aan het varen was en me net zat af te vragen of er wellicht ook vuurtorens waren duurde het niet lang voordat ik dit tegen kwam:

firehouse.jpg

Er zit zoveel detail in het spel dat zelfs het "dom" rondvaren in een boot soms echt genieten kan zijn (als je er tenminste lol in kunt hebben om dit soort "RPG achtige" dingen te doen).

Missies? Het is niet allemaal een gescripte ellende. Er zitten missies tussen die echt strak in elkaar steken en waarbij het accent echt op strategie ligt in plaats van gewoon doelloos in het rond schieten (of enkel spawners te ontwijken). Als voorbeeld wil ik de "Los Santos Connetion" noemen, "Mixed up with Coke" of (iets minder, maar wel leuk): de missie "Trash Talk".

En alhoewel misschien ietwat "mannelijk chauvenistisch"; maar wat te denken van "Cleaning out the Cat House" waarbij je een "dame van lichte zeden" ("Anna") uit handen moet zien te krijgen van The Lost?

Dus nee; het spel is beslist niet "prut", maar het is ook lang niet de kwaliteit die we ervan hadden mogen verwachten. Maar al heb ik soms echt het idee dat het met plakband aan elkaar gehouden wordt; dat zegt natuurlijk niks over de lol die je er ervan kan hebben. En ik denk dat het daarmee wel goed zit.

Al moet je een kanttekening plaatsen: zou dit spel ook zo massaal zijn gespeeld als het geen "GTA" zou hebben geheten? Een ding weet ik wel zeker: sommige reviewers zouden het zeker geen 10 hebben gegeven zoals men nu heeft gedaan.

Eindoordeel

Zei ik in mijn vorige review nog dat als men eenmaal het online deel af zou hebben mijn cijfer van destijds voor het spel als geheel (een 8) wel eens omhoog zou kunnen gaan; dat gaat dus niet door. We zijn inmiddels een paar maanden verder, nog steeds wordt het spel (als geheel) geplaagd door bugs en andere onvolkomenheden en al met al krijg ik het gevoel destijds een spel te hebben gekocht wat feitelijk nog lang niet af was.

Zo zijn er namelijk ook een aantal toezeggingen die Rockstar destijds heeft gedaan over hetgeen we in de online versie terug zouden kunnen vinden. Daar is voor alsnog niks van terecht gekomen. Ik weet dat sommige de schuld ervan geheel op de 'glitchers' ("hackers") afschuiven, dat gaat mij echter veel te kort door de bocht. Weliswaar zijn er mensen geweest die dankbaar gebruik hebben gemaakt van de onvolkomenheden in GTA V, het is toch echt Rockstar geweest die ze erin heeft laten zitten.

Sommige van die onvolkomenheden zijn dermate banaal ("gebruik een andere DNS server en krijg ineens "god mode" op GTA online"; enig idee hoe simpel het opzetten van een eigen DNS server is?) dat Rockstar ook beter had moeten weten.

Mijn eindoordeel (het totale spel) is nu een 7 op een schaal van 10.

Het is beslist geen "waardeloos" spel, sommige dingen zijn echt briljant opgezet en als je van dit genre houdt ben ik er zeker van dat je er beslist plezier van zult hebben. Maar zoals eerder gezegd ben ik ook van mening dat we beter hadden mogen verwachten voor een spel van dit kaliber.

Hoe mooi de spel omgeving dan ook is...

Tot slot dan:

postcard.jpg

Gelieve aub geen opmaak te gebruiken
Bericht 1 van 5 (1.914 Weergaven)
ejk1913
Technische Hulp Specialist

ejk1913

• Technische Hulp Specialist
Playstation Staff

Re: GTA Online: De controverse van 2013?

Thanks voor de wederom (naar mijn mening) erg goede review!

Kan me er wel in vinden. Laten we voorop stellen dat ik absoluut geen online gamer ben maar wilde GTAO wel een kans geven. Nou daar ben ik snel op terug gekomen, heb het ook niet veel meer aangeraakt. De singleplayer wil ik daarentegen nog wel eens opstarten.
--------------------------------------------------------------------------------
Sony Playstation helpdesk:
NL: 020 709 5025
BE: 02 588 42 40
Openingstijden:
Ma t/m Vrij : 09:00 uur tot 21.00 uur
Za : 09.00 tot 18.00 uur
0 Kudos
Bericht 2 van 5 (1.831 Weergaven)
0 Kudos
Highlighted
cd_BE
Award Winner
05
/16

cd_BE

• Award Winner
93%
05 Rang
voortgang
Playstation Staff

Vanaf dat GTA online online is gekomen had ik er al mijn bedenkingen bij.
Offline is het leuk, maar San Andreas is nog altijd beter, maar online is het inderdaad een ramp. Heb het sinds de komst van de PS4 dan ook niet meer aangeraakt. De online mode dan. En voel er al helemaal niets meer voor om het nog eens te proberen.

RockStar heeft hier de bal fameus mis geslagen. Moest er een volgende GTA komen, ben ik al niet zeker of ik het nog wil.

I do not suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Beta Trial Member since: 07-07-2003
Mac USER , since 28 - 09 - 2006!
0 Kudos
Bericht 3 van 5 (1.830 Weergaven)
0 Kudos
jebbe_1-
07
/16

jebbe_1-

94%
07 Rang
voortgang
Playstation Staff

Nou, ik ben het eens met je dat de game vol bugs en 'fouten' zit , maar ondanks dat steek ik toch een behoorlijk aantal game-uren in GTAO. Maar na enkele tientallen uren spelen , ben ik nog steeds maar level 35.. En daarom zou ik willen weten hoe jij met je beide personages zo'n hoog level hebt behaald?

0 Kudos
Bericht 4 van 5 (1.801 Weergaven)
0 Kudos
LionPL
03
/16

LionPL

94%
03 Rang
voortgang
Playstation Staff

jebbe_1- schreef:

En daarom zou ik willen weten hoe jij met je beide personages zo'n hoog level hebt behaald?

Meerdere oorzaken. Als eerste natuurlijk missies altijd op hard spelen (1.5x rp) en geen makkelijke uitwegen nemen (vijanden uit de weg gaan in plaats van ze neer te schieten b.v.).

Ook niet onbelangrijk: vrienden in hogere kringen hebben. Als je mee kan doen aan een missie die voor hogere levels is bedoeld krijg je hier nagenoeg altijd meer RP voor dan de missies die je zelf kan selecteren. En dat tikt ook stevig aan. En over die vrienden gesproken: veel met vrienden doen helpt ook een hoop. Samen rondrijden scoort al snel 200rp "omdat". En met de huidige valentijns periode tikt dit nog harder door dan normaal.

En tot slot kan "mission grinding" ook goed werken. Dus vanuit het voting screen nooit terug naar freeroam gaan maar altijd een nieuwe missie pakken. Krijg je RP als iedereen dezelfde keuzes maakt (en volgens mij loopt het aantal op naar gelang je meer missies hebt gedaan) en je kan door met RP vergaren in de missies zelf.

Overigens moet ik wel erkennen dat ik met mijn 1e personage ook een beetje vals heb gespeeld; ik heb zeker 10 - 15 levels met een vriend opgekrikt middels de "Criminal Records" race. Ofwel; samen racen en om beurten winnen. Dat tikte vroeger ook lekker door met RP en geld, maar dat hebben ze inmiddels aangepast.

Met mijn 2e personage is het geheel legitiem gegaan, maar daar had ik dus ook hulp van vrienden die al hoger waren qua level en het geen probleem vonden dat mijn lagere personage niet helemaal mee kon af en toe.

En tot slot; het kan veel tijd kosten. Ik heb af en toe hele zaterdag midagen aan GTAO besteed en dat werkt dan ook stevig door.

0 Kudos
Bericht 5 van 5 (1.753 Weergaven)
0 Kudos