Beantwoorden
Level 4

Playstation Staff

Re: [EVENT] GT5 WTCC Kampioenschap

[ Bewerkt ]

tof, tis te hopen da sommige gasten vanavond ook willen racen

en ik heb nog nie gepractised, juist 1 keer al ff geleden met am4 en ik weet ng ni eens met welke auto ik zal gaan ryden dus ik dacht dat ik nie by de eersten ga zyn , ergens in de midden, maar ik heb nu al de 1e ronde bekeken van het filmpje en als ik al dat geklungel zie ben ik toch gerustgesteld :smileytongue:

@tommy: khad van jou toch e betere start verwacht hoor xD

EDIT:

nu dat ik het filmpje gezien heb even thunder1411 bedanken, dat heb je goed gedaan, enzo rustig af en toe versprongen van coureur, heel goed

en nu dat ik even werkloos ben als coureur kan ik even interviewer spelen.

tommy en schumi wat is er juist fout gelopen ? :smileytongue: is het de wagen? was et da weer da tegenstak? :smileyvery-happy: jullie hebben ook schade opgelopen, dat heb ik gezien uit et filmpje, dat zal er wel te maken mee hebben.

en hoe zullen jullie deze slechte prestatie ombuigen voor de rest van het seizoen? meer oefenen? sneller ryden? lol xD of zeggen tegen je team dat ze de wagen beter moeten maken? :Stupid:

ook even proficiat zeggen tegen de mensen die zonder schade gefinished zyn!

Gelieve aub geen opmaak te gebruiken
Beantwoorden
0 Kudos
Bericht 11 van 164 (209 Weergaven)
Beantwoorden
0 Kudos
Level 5

Playstation Staff

[ Bewerkt ]

Raceverslag van ons staat in het andere topic :Wink:

Meer oefenen, en volgende keer de juiste banden kiezen :smileytongue:

Beantwoorden
0 Kudos
Bericht 12 van 164 (201 Weergaven)
Beantwoorden
0 Kudos
Level 3

Playstation Staff

r2d2-007 schreef:

@tommy: khad van jou toch e betere start verwacht hoor xD

en nu dat ik even werkloos ben als coureur kan ik even interviewer spelen.

tommy en schumi wat is er juist fout gelopen ? :smileytongue: is het de wagen? was et da weer da tegenstak? :smileyvery-happy: jullie hebben ook schade opgelopen, dat heb ik gezien uit et filmpje, dat zal er wel te maken mee hebben.

en hoe zullen jullie deze slechte prestatie ombuigen voor de rest van het seizoen? meer oefenen? sneller ryden? lol xD of zeggen tegen je team dat ze de wagen beter moeten maken? :Stupid:

ook even proficiat zeggen tegen de mensen die zonder schade gefinished zyn!

Deze wil ik best wel even beatwoorden als coureur en niet weglopen naar t andere topic om de vragen te vermijden :smileytongue:

De eerste race ging perfect. En was ik mooi EERSTE (speciaal voor r2d2 :smileytongue: )geworden. Is daar ook een filmpje van :smileyvery-happy: In de 2e race had ik een goeie start. Maar was ik één van de vele die deelnam aan de megacrash in de 2e bocht :smileytongue:. Vervolgens was het water 70% en liep t op. En ik nam de verkeerde keus door op me intermediates door te rijden :Stupid: 

En sorry am4deos. Ik weet dat dit geen praatforum is. Maar deze kans om mezelf bekent te maken kon ik niet laten schieten :smileyvery-happy:

Beantwoorden
0 Kudos
Bericht 13 van 164 (182 Weergaven)
Beantwoorden
0 Kudos
Level 7

Playstation Staff

Dank voor alle complimenten. Ik ben blij dat er zoveel coureurs meedoen en dat jullie ook allemaal je best doen om er wat moois van te maken. Het is altijd maar de vraag hoe een bepaalde opzet van een event uitpakt en hoe de coureurs daar op reageren.

Deze eerste race vond plaats op een erg eenvoudig circuit met een breed wegdek. De uitdaging zat hem echter in de weersomstandigheden en het kiezen van de juiste bandensoort. De individuele rijvaardigheid en wagenbeheersing speelde ook een grote rol. Enkelen waren zo slim om te kiezen voor een voorwielaandrijver waarmee je altijd op safe door de bochten kan. Je kan namelijk niet wegspinnen met voorwielaandrijving. Het merendeel koos voor een achterwielaandrijving en dat leverde toch heel wat problemen op voor sommigen. Met name het inrijden van de tunnel bleek voor de meeste achterwielaandrijvers toch iets te uitdagend. Tijdens het bekijken van de replays heb ik op dat punt echt tientallen wegspinnende auto's gezien. Oorzaak was het veel te vroeg gas geven terwijl ze nog aan het sturen waren om de bocht uit te komen. Op een natte baan, zonder tractiecontrole, met achterwielaandrijving, het stuur nog helemaal naar links en dan gas geven om de tunnel in te scheuren liep voor de meesten niet goed af. Daarbij hadden wij in de tweede race ook nog de pech dat het oppervlaktewater steeg naar 100 procent. Dan was er in de eerste ronde ook nog een megacrash op de brug die door enkele achtervolgers niet meer te ontwijken was. Toch leverden beide races een mooi gevecht om de koppositie op. In race 1 reed ik zelf een tijdje aan kop, maar kon die positie niet tot het eind vasthouden wegens bandenslijtage. Met Tommy-160 had ik de laatste 3 ronden nog een spannend gevecht, wat uiteindelijk bij het ingaan van de laatste bocht gewonnen werd door Tommy-160.

In race 2 waren het racetijger en Airborn2011 die zich hadden losgemaakt van de achterliggers en om de koppositie streden. Ook dit was een spannend en clean gevecht met veel positiewisselingen. Uiteindelijk won racetijger het van Airborn2011 die ook al aardig wat bandenslijtage had opgelopen.

Op woensdagavond waren er nog 4 coureurs die de race mochten inhalen. Samen met 3 coureurs van de dinsdag reden we met dezelfde instellingen de race nog eens opnieuw. Alleen hadden deze coureurs de mazzel dat het oppervlaktewater terug liep naar 45 procent. In beide races!! De lucky *****. In de 5 minuten pauze liep het oppervlaktewater snel terug richting 30 procent en toen heb ik als host ingegrepen. Het moest natuurlijk wel ongeveer gelijk zijn aan de omstandigheden op dinsdag. Snel het weer op 50 gezet om daarna te kunnen wijzigen. Toen weer op 25 en 70 procent, verandering op 10, zodat we bij race 2 weer een vochtige baan hadden. Maar ook tijdens race 2 ging de game zijn eigen gang. Het oppervlaktewater liep weer snel terug naar 45 procent. Gevolg was dat de coureurs op woensdag een snellere totaaltijd konden rijden dan de coureurs op dinsdag. Maar goed, er volgen nog 3 regenraces en dan kan het best andersom zijn. Dat ze bijvoorbeeld op woensdag met slechtere weersomstandigheden te maken krijgen.

Proficiat van mijn kant aan alle winnaars en zeker aan iedereen die deze lastige eerste race heeft weten te voltooien. Er is erg netjes en clean gereden. Een tikje hier en daar kan gebeuren, maar tijdens het bekijken van de replays heb ik niet echt grove overtredingen of wangedrag gezien. Ohja... nog wel even mijn excuses aan Thunder1411 voor mijn onbesuisde inhaalactie in de laatste bocht (2e race). Ik zag het gat binnendoor, de inhaalactie lukte ook goed, maar ik raakte door de snelheid iets te hard de vangrail en werd daardoor terug geworpen. Toen raakte ik Thunder1411 die daardoor weer tegen de vangrail werd geduwd. Dat laatste had ik niet in de gaten door de ronding van die laatste bocht. Tijdens de replay zag ik het pas. Excuses. Ik had daar beter wat afstand kunnen bewaren en je dan op het rechte stuk in de slipstream moeten inhalen.

Nog even wat over het aantal ronden. Dit event is een mix tussen het WTCC en GT5. We combineren elementen uit allebei tot 1 nieuw GT5 WTCC event. Zo hanteren we de puntenverdeling van de FIA WTCC, de cilinderinhoud, het minimale gewicht en ook de race afstand. In het WTCC rijden ze 2 races van waarbij in elke race minimaal 50 kilometer afgelegd wordt. Voor het gevoel lijkt dat alsof je 2 sprintraces aan het rijden bent. Het zijn echter wel 2 zeer intensieve sprintraces. In dit event volgen we deze regel van minimaal 50 kilometer per race, maar als er coureurs zijn die langer en meer ronden willen rijden, dan kan er best een vermeerdering van de afstand komen. Bijvoorbeeld 60 kilometer afleggen per race. Op Cote d'Azur moeten we 15 ronden afleggen, maar de totale racetijd ligt hier wel een stuk hoger dan op High Speed Ring. Ik schat dat het ongeveer een half uur per race gaat duren, inclusief de verplichte bandenwissel. Dat 2 keer, en dan zijn we met beide races zeker een uur bezig.

Over de auto's. Zoals bekend mag je maximaal 2 auto's inzetten. Iedereen heeft tijdens de eerste race zijn auto laten zien en deze staat ook genoteerd achter je naam. Ben je ontevreden over je auto, dan heb je nog 1 mogelijkheid om een betere te kiezen voor de volgende races.

Later vandaag zal ik de uitslagen en eerste tussenstand posten in een nieuw uitslagen topic. Bij de 2e race zijn racetijger en Airborn2011 gelijk geëindigd bij de bonuspunten voor CLEAN RACER, dus die moet ik nog even kritisch opnieuw bekijken. De bonuspunten voor CLEAN RACER worden namelijk maar 1 coureur toegekend. Nu hebben ze allebei een score van +7, maar ik ga ze nog eens extra kritisch bekijken. Niettemin allebei fantastisch clean gereden. Geldt ook voor de CLEAN RACER van race 1 die wel heel duidelijk was. Later vandaag dus alle uitslagen en de tussenstand.:smileyhappy:

Beantwoorden
0 Kudos
Bericht 14 van 164 (174 Weergaven)
Beantwoorden
0 Kudos
Level 7

Playstation Staff

[EVENT] GT5 WTCC Kampioenschap - race 2

Banner race2.jpg

Voor race 2 gaan we op dinsdag 17 januari naar het zonnige zuiden van Europa waar we aan de kust van de Middelllandse Zee bij Cote d'Azur (Monaco) aankomen. Omdat het risico op ongelukken in de smalle wegen van dit stadje levensgroot is, rijden we hier met de lichte schade. Check hieronder de race specificaties en bepaal van tevoren je bandenstrategie, want er moet zowel op de harde als de zachte raceband gereden worden.

Mijn lounge is open vanaf ongeveer 19:00 uur, kwalificatie start om 19:30 uur en de race zelf om 19:45. Kom op tijd want vol is vol. Mis je de race, dan is er op woensdag nog gelegenheid om in te halen.

Cote d’Azur

Race 1 (15 ronden)

Banden bij de start: harde of zachte racebanden.

Minimaal 2 ronden rijden op de harde raceband.

Verplichte bandenwissel naar andere bandensoort.

5 minuten pauze tussen race 1 en 2.

Omgekeerde startvolgorde bij race 2.

Race 2 (15 ronden)

Banden bij de start: harde of zachte racebanden.

Minimaal 2 ronden rijden op de harde raceband.

Verplichte bandenwissel naar andere bandensoort.

Bandenstrategie is hier erg belangrijk. Omdat iedereen minimaal 2 ronden op de harde raceband moet rijden, kan je er dus voor kiezen om te starten op de harde raceband en na 2 ronden te wisselen naar de zachte raceband .... als die zachte raceband het 13 ronden volhoudt. Voordeel van zo'n vroege bandenwissel kan zijn dat je daarna wel een vrije baan hebt om eventueel de snelste rondetijd te rijden en daarmee 5 extra bonuspunten te pakken. Of je start op de zachte raceband waarmee je meer grip hebt en er dus beter in slaagt om weg te rijden bij degenen die op de harde raceband starten. Je kan dan een voorsprong opbouwen en iets later in de race (maar wel uiterlijk in ronde 13) naar de harde band wisselen. Tacktieken genoeg dus. :smileyhappy:

Beantwoorden
0 Kudos
Bericht 15 van 164 (159 Weergaven)
Beantwoorden
0 Kudos
Level 1

Playstation Staff

Re: [EVENT] GT5 WTCC Kampioenschap - race 2

na de blamage van vorige race heb ik nu redelijk veel getrained mag ik zeggen

en zit tot nu toe met goed gevoel na dinsdag uit te kijken

Beantwoorden
0 Kudos
Bericht 16 van 164 (141 Weergaven)
Beantwoorden
0 Kudos
Level 1

Playstation Staff

spijtig dat ik vorige race niet heb kunnen deelnemen.

kan ik nog altijd inschrijven voor de volgende races?

The Crazy Belgian, the Dutch love his dust!
Beantwoorden
0 Kudos
Bericht 17 van 164 (128 Weergaven)
Beantwoorden
0 Kudos
Level 7

Playstation Staff

broes16v schreef:

spijtig dat ik vorige race niet heb kunnen deelnemen.

kan ik nog altijd inschrijven voor de volgende races?

Jahoor, ik zet je naam er bij. Rij je op dinsdag of woensdag?

Beantwoorden
0 Kudos
Bericht 18 van 164 (120 Weergaven)
Beantwoorden
0 Kudos
Level 2

Playstation Staff

Am4deos:

Bedoel je 2 ronden echt 2 volledige ronde en einde 3de ronde de pit in?

Het zit namelijk zo als je met harde banden vertrekt en je gaat wisselen als er 2/15 staat heb je eigenlijk nog in ronde 2 gewisseld. De eindstreep staat ah einde van de pitlane.

Dit viel mij op tijdens 1 van mijn test sessies.

Beantwoorden
0 Kudos
Bericht 19 van 164 (107 Weergaven)
Beantwoorden
0 Kudos
Level 7

Playstation Staff

[ Bewerkt ]

MacTuffer schreef:

Am4deos:

Bedoel je 2 ronden echt 2 volledige ronde en einde 3de ronde de pit in?

Het zit namelijk zo als je met harde banden vertrekt en je gaat wisselen als er 2/15 staat heb je eigenlijk nog in ronde 2 gewisseld. De eindstreep staat ah einde van de pitlane.

Dit viel mij op tijdens 1 van mijn test sessies.

Je hoeft niet 2 x over de start/finishlijn te komen met de harde banden. Als je bijvoorbeeld start op de harde banden en je wilt daar zo snel mogelijk vanaf, dan mag je aan het eind van ronde 2 de pitstraat inrijden om te wisselen naar de zachte band. Alleen is het dan de grote vraag of die zachte band het 13 ronden vol gaat houden. Je rijdt dan wel niet 2 volledige raceronden op die harde band, maar doordat je al vroeg wisselt, rij je wel 13 ronden lang op een zachte band die erg snel slijt.

Bij een race van 15 ronden mag je dus in dit window van banden wisselen:

Aan het eind van ronde 2 en uiterlijk aan het eind van ronde 13. 

Iemand vroeg mij of je ook met 2 verschillende bandensoorten mag rijden, bijvoorbeeld aan de voorkant zacht en achter hard. Dat mag. Bij de verplichte bandenwissel moet je dan wel de banden van de aandrijfwielen wisselen.

Beantwoorden
0 Kudos
Bericht 20 van 164 (97 Weergaven)
Beantwoorden
0 Kudos