Gran Turismo

Beantwoorden

Re: Setup Service

Am4deos schreef:

Subaru Impreza WRX STI ‘07 (Nurburgring Nordschleife setup)

Tunen tot 547 pk

Gewicht verlagen naar 1219 kg

Neerwaartse kracht achter op 20

Topsnelheid naar 320 km/u

Hoogste versnelling (eindoverbrenging) op 3.960

Koppelverdeling voor op 40, achter op 60

Startkoppel voor op 15, achter op 20

Acceleratiegevoeligheid voor op 40, achter op 50

Remgevoeligheid voor op 55, achter op 55

Rijhoogte voor -25, achter -20

Veerkracht voor 8.5, achter 8.0

Dempers (uit) voor 6, achter 6

Dempers (compressie) voor 6, achter 6

Stabilisatoren voor 3, achter 3

Camber voor 1.0, achter 0.5

Toespoor (+) voor 0.50, uitspoor (-) achter -0.50

Rembalans voor 7, achter 6

Opmerking: Oppassen met koude banden in het begin. Auto heeft veel grip tijdens remmen. 

Hoi Am4Deos,

Deze setup zocht ik, wist ergens nog dat je daar ook mee aan de gang was geweest. Ik had eerder een snelle redelijke goed rijdende Impreza voor op de nurburgring, maar wist niet meer welke. Ik denk deze.

Toch maar weer eens proberen, want ik wil met minder dan 650 PP die seasonal op de Nurburgring (650) te lijf.En of ik dan 1,2 of 3 wordt, maakt minder uit ...ofschoon het streven...winnen is.:-) En dat dus met meerdere merken wagens.

En nee, ik bedoel geen TC Impreza.

Peet.

PS Heb je die Garaiya van Autobacs ook al gedaan of gehad? Mocht je die niet hebben, ik heb hem online staan.:smileytongue:

Gelieve aub geen opmaak te gebruiken
MVP
Am4deos
Bericht 332 van 375 (271 Weergaven)

Setup Service - RUF CTR "Yellow Bird" '87

Circuit de Spa-Francorchamps.jpg

Door een gewichtsverdeling van 40-60 en de motor achterin, was deze auto met de standaard setup totaal onbestuurbaar. Door lichtjes in te sturen (zonder remmen) brak de auto al meteen uit van achteren. Daarom heb ik een aantal extreme maatregelen genomen om vooral de achterkant stabieler te maken en de gewichtsverdeling te verbeteren. Belangrijkste sleutel was het toevoegen van extra gewicht en dit helemaal naar voren te plaatsen om een gewichtsverdeling van 46-54 te krijgen. Dat was al een flinke verbetering, maar nog altijd schoot de auto te snel in overstuur. Maximaal toespoor gezet en de ophanging van achteren stijver gemaakt. Het verhogen van camber aan de achterkant had ook een positief effect op de stabiliteit aan de achterkant, al ging dit wel ten koste van het remvermogen. Hoe meer camber je zet, hoe minder je remvermogen wordt. Daarom niet al te extreem ingesteld. Het resultaat is een auto die een sterk verbeterde balans heeft en veel beter onder controle te houden is. Voor nog meer controle is het aanbevolen om met TC op 1 te rijden en Slipherstel aan. Voor mensen met een controller rijdt dit het prettigst.

RUF CTR “Yellow Bird” ‘87

Tunen tot 741 pk

Gewicht verlagen naar 1200 kg

Let op! Eerst het gewicht maximaal verlagen in de Tuningshop, daarna 119 kg extra ballast toevoegen!

Ballastpositie -50

Let op! Eerst standaard herstellen, dan topsnelheid verhogen, daarna pas de eindoverbrenging. Topsnelheid naar 400 km/u

Hoogste versnelling (eindoverbrenging) op 4.000

Startkoppel achter op 40

Acceleratiegevoeligheid achter op 60

Remgevoeligheid achter op 60

Rijhoogte voor -25, achter -35

Veerkracht voor 11,5, achter 13,5

Dempers (uit) voor 8, achter 10

Dempers (compressie) voor 8, achter 9

Stabilisatoren voor 6, achter 7

Camber voor 1.5, achter 3.5

Toespoor (+) voor +1.00, toespoor (+) achter +1.00

Rembalans voor 8, achter 4

Opmerking: vroeg remmen; niet heftig insturen; voorzichtig gas geven; auto is prima onder controle te houden als hij toch nog uitbreekt.

Re: Setup Service - RUF CTR "Yellow Bird" '87

Thnx Am4Deos,

Deze RUF zal ik ook weer eens aan de tand voelen. Had laatst die Boxter, rijdt eigenlijk zo gek nog niet.
Je schreef ...dat je deze RUF achter stijver gezet hebt, kunt je een met 2 voorbeelden qua settings aangeven hoe?
Ik probeer meer geduld te hebben voor bhet tunegedeelte tussen de oren te krijgen, maar ogenschijnlijk ben ik net snel weer kwijt.:-)
Ik weet het, hier staan ook uitleg qua tunen...was net de camber aan het lezen, maar heb liever voorbeelden qua settings.

Peet

PS. Zag dat jij je tijd al weer verbetert hebt met die Lancer:smileytongue: Ik heb het weer geprobeerd, ben in ieder geval (ook nog maar net) onder de 1.43 gekomen.:-)
MVP
Am4deos
Bericht 334 van 375 (256 Weergaven)

peetjuhh schreef:
Thnx Am4Deos,

Deze RUF zal ik ook weer eens aan de tand voelen. Had laatst die Boxter, rijdt eigenlijk zo gek nog niet.
Je schreef ...dat je deze RUF achter stijver gezet hebt, kunt je een met 2 voorbeelden qua settings aangeven hoe?
.....

De achterkant van een auto stabieler maken zodat hij minder snel uitbreekt doe je voornamelijk met de ophanging. Allereerst kijk ik naar de gewichtsverdeling. Als het zwaartepunt aan de achterkant ligt, moet je bijna altijd de vering aan de achterkant strakker zetten dan aan de voorkant. Bij het voorbeeld van de RUF heb ik dat ook gedaan.

De dempers aan de achterkant iets hoger zetten dan de voorkant helpt ook mee om meer stabiliteit te krijgen, er van uitgaande dat je op een vlakke ondergrond rijdt. Door de dempers achter strakker te zetten, is de auto minder gevoelig voor heftige stuur- en rembewegingen. De wielen blijven beter in contact met het wegdek en daardoor voelt de achterkant stabieler.

De stabilisatoren zijn meestal een kwestie van smaak en rijstijl. Iemand die graag al remmend de bocht instuurt, heeft ook meer kans op een overhellende auto (naar de buitenkant van de bocht). Als je met zo'n rijstijl en te slappe stabilisatoren rijdt, krijg je een enorme gewichtsverplaatsing naar de buitenkant van de bocht en kan er overstuur ontstaan. Is ook een beetje afhankelijk van de rijhoogte, maar ik ga er even van uit dat er aan de rijhoogte niets gewijzigd is. In het algemeen zorgt een stuggere afstelling van de achterste stabilisatoren dat de auto van achter minder snel zal overhellen en dat heeft weer een positief effect op de stabiliteit.

Meer camber aan de achterkant is een vrij extreme maatregel. Meestal staat er meer camber aan de voorkant omdat de druk op de voorwielen tijdens sturen veel groter is dan op de achterwielen. In het geval van de RUF heb ik eens getest met meer camber aan de achterkant en dat pakte goed uit. Doordat de wielen achter iets schuiner staan dan de voorwielen, is er nog minder kans op overhellen en uitbreken van de achterkant.

Bij de RUF hadden deze wijzigingen een positief effect op het rijgedrag. :smileyhappy:

MVP
Am4deos
Bericht 335 van 375 (230 Weergaven)

Setup Service - Nissan Xanavi Nismo Z '06

Suzuka Circuit.jpg

Fijne auto met de standaard setup. Moest alleen de wispelturige achterkant iets rustiger maken. En iets meer naar de kant van overstuur gezet om nog wat strakker door de bochten te kunnen.

Nissan Xanavi Nismo Z ‘06

Tunen tot 678 pk (vermeerdering door rijden)

Gewicht verlagen naar 1100 kg

Let op! Eerst standaard herstellen, dan topsnelheid verhogen, daarna pas de eindoverbrenging. Topsnelheid naar 350 km/u

Hoogste versnelling (eindoverbrenging) op 3.800

Startkoppel achter op 10

Acceleratiegevoeligheid achter op 55

Remgevoeligheid achter op 20

Rijhoogte voor -10, achter -5

Veerkracht voor 17,5, achter 16,0

Dempers (uit) voor 8, achter 8

Dempers (compressie) voor 7, achter 7

Stabilisatoren voor 6, achter 6

Camber voor 3.0, achter 2.0

Uitspoor (-) voor -0.20, uitspoor (-) achter -0.15

Rembalans voor 5, achter 8

Opmerking: uitstekende balans; prima wegligging; kan laat remmen en stuurt probleemloos door de bochten.

MVP
Am4deos
Bericht 336 van 375 (226 Weergaven)

Re: Setup Service - Nissan Xanavi Nismo Z '06

Am4deos schreef:

Suzuka Circuit.jpg

Fijne auto met de standaard setup. Moest alleen de wispelturige achterkant iets rustiger maken. En iets meer naar de kant van overstuur gezet om nog wat strakker door de bochten te kunnen.

Nissan Xanavi Nismo Z ‘06

Tunen tot 678 pk (vermeerdering door rijden)

Gewicht verlagen naar 1100 kg

Neerwaartse kracht voor op 40, achter op 65

Let op! Eerst standaard herstellen, dan topsnelheid verhogen, daarna pas de eindoverbrenging. Topsnelheid naar 350 km/u

Hoogste versnelling (eindoverbrenging) op 3.800

Startkoppel achter op 10

Acceleratiegevoeligheid achter op 55

Remgevoeligheid achter op 20

Rijhoogte voor -10, achter -5

Veerkracht voor 17,5, achter 16,0

Dempers (uit) voor 8, achter 8

Dempers (compressie) voor 7, achter 7

Stabilisatoren voor 6, achter 6

Camber voor 3.0, achter 2.0

Uitspoor (-) voor -0.20, uitspoor (-) achter -0.15

Rembalans voor 5, achter 8

Opmerking: uitstekende balans; prima wegligging; kan laat remmen en stuurt probleemloos door de bochten.

Oepsie... was de neerwaartse kracht vergeten. Staat er nu bij.

Am4deos schreef:

peetjuhh schreef:
Thnx Am4Deos,

.....

De achterkant van een auto stabieler maken zodat hij minder snel uitbreekt doe je voornamelijk met de ophanging. Allereerst kijk ik naar de gewichtsverdeling. Als het zwaartepunt aan de achterkant ligt, moet je bijna altijd de vering aan de achterkant strakker zetten dan aan de voorkant. Bij het voorbeeld van de RUF heb ik dat ook gedaan.

De dempers aan de achterkant iets hoger zetten dan de voorkant helpt ook mee om meer stabiliteit te krijgen, er van uitgaande dat je op een vlakke ondergrond rijdt. Door de dempers achter strakker te zetten, is de auto minder gevoelig voor heftige stuur- en rembewegingen. De wielen blijven beter in contact met het wegdek en daardoor voelt de achterkant stabieler.

De stabilisatoren zijn meestal een kwestie van smaak en rijstijl. Iemand die graag al remmend de bocht instuurt, heeft ook meer kans op een overhellende auto (naar de buitenkant van de bocht). Als je met zo'n rijstijl en te slappe stabilisatoren rijdt, krijg je een enorme gewichtsverplaatsing naar de buitenkant van de bocht en kan er overstuur ontstaan. Is ook een beetje afhankelijk van de rijhoogte, maar ik ga er even van uit dat er aan de rijhoogte niets gewijzigd is. In het algemeen zorgt een stuggere afstelling van de achterste stabilisatoren dat de auto van achter minder snel zal overhellen en dat heeft weer een positief effect op de stabiliteit.

Meer camber aan de achterkant is een vrij extreme maatregel. Meestal staat er meer camber aan de voorkant omdat de druk op de voorwielen tijdens sturen veel groter is dan op de achterwielen. In het geval van de RUF heb ik eens getest met meer camber aan de achterkant en dat pakte goed uit. Doordat de wielen achter iets schuiner staan dan de voorwielen, is er nog minder kans op overhellen en uitbreken van de achterkant.

Bij de RUF hadden deze wijzigingen een positief effect op het rijgedrag. :smileyhappy:

Thnx voor je uitleg en tijd die je er voor genomen hebt!!

Veerkracht: logisch in dit geval dat er verschil zit in de waarden van beide, daar nu 1maal meer gewicht achter zit. Maar wanneer je hard over de kirbs gaat, maar de veerkracht aan de voorkant in het algemeen toch ook wel hard ingesteld staan? Of niet?

Ik zelf ben nog bezig mijn Abt Audi nog beter te krijgen voor op de Nurburgring, en kom al aardig in de buurt zoals ik hem hebben wil.

Maar soms heb ik het idee/gevoel dat bij snelle stukken, hij wegcontact verliest. Dat moet er eventueel nog uit.

Daarna zal ik de Ruf eens aan de tand gaan voelen met jouw settings:smileytongue:

Peet

MVP
Am4deos
Bericht 338 van 375 (213 Weergaven)

peetjuhh schreef:

Am4deos schreef:

peetjuhh schreef:
Thnx Am4Deos,

.....

Thnx voor je uitleg en tijd die je er voor genomen hebt!!

Veerkracht: logisch in dit geval dat er verschil zit in de waarden van beide, daar nu 1maal meer gewicht achter zit. Maar wanneer je hard over de kirbs gaat, maar de veerkracht aan de voorkant in het algemeen toch ook wel hard ingesteld staan? Of niet?

......................

Ja, bij mijn setups hou ik geen rekening met coureurs die graag over de curbs rijden. Ik ga er van uit dat de curbs zoveel mogelijk vermeden worden. Als je met een stugge vering (voor en achter) toch over de curbs gaat, ga je iets stuiteren, verlies je contact met het wegdek, verlies je grip en verlies je tijd doordat je te lang geen contact hebt gehad met het wegdek. In het ergste geval verlies je ook nog de controle over je auto als je te ver doorstuitert of als je bij het neerkomen je stuur verkeerd hebt staan.

Bij een circuit waarbij je veel over de curbs kan rijden (Spa, Monza) kan je beter met een zachte vering en zachte demping rijden (voor en achter) om de schokken zoveel mogelijk te absorberen en meer contact met het wegdek te houden.

[ Bewerkt ]

Am4Deos,

Klopt wel wat je schrijft, anderzijds op een circuit als de Nurburgring 24H is het vermijden van de curbs bijna niet te doen. 'Want met echt snel rijden daar en ...ook inhalen wil op die toch wel smalle baan, moet je haast wel die curbs meenemen. Die dingen liggen er niet voor niets.:-)))

Na jouw uitleg ene paar keer gelezen te hebben, plus nog andere uitleg her en der over instellingen, ben ik aan de ***** gegaan met die RUF Yellow Bird (die ik overigens eerst zwart heb laten spuiten, wil niet in een kanarie onderweg zijn:-) ).
Eerst met de originele op de Nurburgring 24H gereden, maar snel de moed opgegeven.
Toen ben ik eerst zelf aan de ***** gegaan, max getuned + 200KG er bij gegooid max was 49-51 verhouding.
Het koppel heb ik ...gewoon om eens te kijken hoe dat rijdt, alles op 60 gezet. Ook de ophanging e.d. aangepakt.
Met dit had ik in ieder geval een beter sturende RUF, waarmee ik veel beter uit de voeten kon.
Maarrr, echt top was het nog niet.

Tijd dus voor jouw setup en weer testen. Maar met die van jou kan ik niet rijden zoals ik daar rijden wil, en waar dat aanligt weet ik nog niet. Sommige setups van jou, heb ik duidelijk meer moeite mee, niet om dat jouw setup niet goed is...maar gewoon niet passend bij mijn manier van rijden.
Ik ben er dus nog niet uit, welke instellingen qua rijhoogte e.d., zeker daar dit ook medebepalend is voor de balans van de RUF. Hiermee bedoel ik het gewicht ...meer voor of meer achter.
Hoop dat ik het zo goed formuleer.:-)

Goed, ik heb net me BOB laten rijden in Seasonal Online B-Spec uitdaging 2 ...Nurburgring. Maar die kon hem ook amper op de weg houden.
Oh ja, ik dacht wat een bagger wagen hebben die jappen er van gemaakt, maar als ik deze video zo zie ...http://www.youtube.com/watch?v=w6Thomd4BQg :-)

Peet

Huh? ***** staat voor s l a g aan elkaar. Schiet mij maar lek.:-(
Deze widget kan niet worden weergegeven.
Aankondigingen
Welkom op het GT forum Anonymous!

Dit is het startpunt voor iedereen die nog meer uit Gran Turismo wil halen! Post je foto's, ruil items op de markt, start je eigen race of kampioenschap en discusieer mee in de vele topics.

Neem deel aan de wekelijkse Fun Night of bezoek één van de vele GT Community websites voor meer races en kampioenschappen!

GT5 Fun Night

GT5 Seizoensevent

Community Websites

Recent nieuws