op 27-02-2011 08:42 PM
Lukt het je maar niet om je favoriete auto te laten doen wat jij wil? Alles al geprobeerd om dat vervelende onderstuur er uit te krijgen? Ben je het beu dat je geen controle hebt over je auto? Dan is dit topic bedoeld voor jou.
Ik zal regelmatig mijn persoonlijke setups hier posten en misschien kan jij daar ook je voordeel mee doen. Je mag ook een auto noemen om daar een goede setup voor te krijgen. Als ik hem ook heb, zal ik eens kijken wat er aan te verbeteren valt. Ik begin alvast met setups voor 3 auto's. Check ze hieronder.
Bij alle setups ga ik uit van deze instellingen bij Auto-opties.
Racebanden
Tractiecontrole op 1 of uit
Slipherstel aan
Stuurhulp uit
ASM uit
ABS op 1
Gevoeligheid controller 5
Caterham Seven Fireblade ‘02
Tunen tot 254 pk
Gewicht verlagen naar 369 kg
Topsnelheid naar 290 km/u
Startkoppel op 35
Acceleratiegevoeligheid op 50
Remgevoeligheid op 55
Rijhoogte voor -5, achter -8
Veerkracht voor 5.0, achter 5.0
Dempers (uit) voor 6, achter 6
Dempers (compressie) voor 5, achter 5
Stabilisatoren voor 5, achter 5
Camber voor 1.0, achter 0.5
Toespoor (+) voor 0.40, achter 0.30
Rembalans voor 10, achter 10
Opmerking: Rijdt het prettigst met slipherstel aan. Is erg gevoelig voor koude banden in de eerste ronde. Daarna neemt de grip merkbaar toe.
Suzuki GSX-R/4 CONCEPT ‘01
Tunen tot 287 pk
Gewicht verlagen naar 588 kg
Neerwaartse kracht achter op 18 (spoiler van GT-Auto)
Topsnelheid naar 320 km/u
Startkoppel op 20
Acceleratiegevoeligheid op 45
Remgevoeligheid op 55
Rijhoogte voor -10, achter -5
Veerkracht voor 8.0, achter 7.0
Dempers (uit) voor 6, achter 5
Dempers (compressie) voor 7, achter 5
Stabilisatoren voor 4, achter 4
Camber voor 2.0, achter 0.8
Toespoor (+) voor 0.30, achter 0.30
Rembalans voor 8, achter 6
Opmerking: Erg snelle respons op het gas geven.
Lotus Elise 111R RM ‘04
Tunen tot 314 pk
Gewicht verlagen naar 720 kg
Neerwaartse kracht voor op 18, achter op 50
Startkoppel op 15
Remgevoeligheid op 55
Rijhoogte voor -20, achter -23
Veerkracht voor 7.5, achter 7.0
Dempers (compressie) voor 6, achter 6
Stabilisatoren voor 3, achter 3
Camber voor 2.0, achter 1.0
Uitspoor (-) voor -0.50, toespoor (+) achter 0.30
Opmerking: Auto heeft extreem korte remweg. Kan al erg vroeg weer uit de bocht accelereren.
Subaru Impreza WRX STI ‘07 (Nurburgring Nordschleife setup)
Tunen tot 547 pk
Gewicht verlagen naar 1219 kg
Neerwaartse kracht achter op 20
Hoogste versnelling (eindoverbrenging) op 3.960
Koppelverdeling voor op 40, achter op 60
Startkoppel voor op 15, achter op 20
Acceleratiegevoeligheid voor op 40, achter op 50
Remgevoeligheid voor op 55, achter op 55
Rijhoogte voor -25, achter -20
Veerkracht voor 8.5, achter 8.0
Toespoor (+) voor 0.50, uitspoor (-) achter -0.50
Rembalans voor 7, achter 6
Opmerking: Oppassen met koude banden in het begin. Auto heeft veel grip tijdens remmen.
op 27-02-2011 09:11 PM
op 27-02-2011 10:58 PM
Het is het handigste als je de setups kopieert en in een Word bestandje plakt.
Het zijn trouwens basis setups .... niet specifiek voor 1 circuit gemaakt, maar om de standaard setup verder te verbeteren. Mijn streven is om geen last te hebben van onder- of overstuur, zodat de auto netjes neutraal door de bochten gaat. Ook corrigeer ik stuurproblemen zoals zwabberen of te extreem weer terug schieten in het rechte spoor nadat je het stuur weer loslaat. En natuurlijk probeer ik de auto beter te laten reageren op gas-, stuur- en rembewegingen.
op 28-02-2011 01:26 PM
Am4deos schreef:Lukt het je maar niet om je favoriete auto te laten doen wat jij wil? Alles al geprobeerd om dat vervelende onderstuur er uit te krijgen? Ben je het beu dat je geen controle hebt over je auto? Dan is dit topic bedoeld voor jou.
Ik zal regelmatig mijn persoonlijke setups hier posten en misschien kan jij daar ook je voordeel mee doen. Je mag ook een auto noemen om daar een goede setup voor te krijgen. Als ik hem ook heb, zal ik eens kijken wat er aan te verbeteren valt. Ik begin alvast met setups voor 3 auto's. Check ze hieronder.
Bij alle setups ga ik uit van deze instellingen bij Auto-opties.
Racebanden
Tractiecontrole op 1 of uit
Slipherstel aan
Stuurhulp uit
ASM uit
ABS op 1
Gevoeligheid controller 5
Caterham Seven Fireblade ‘02
Tunen tot 254 pk
Gewicht verlagen naar 369 kg
Startkoppel op 35
Acceleratiegevoeligheid op 50
Remgevoeligheid op 55
Rijhoogte voor -5, achter -8
Veerkracht voor 5.0, achter 5.0
Dempers (compressie) voor 5, achter 5
Toespoor (+) voor 0.40, achter 0.30
Rembalans voor 10, achter 10
Opmerking: Rijdt het prettigst met slipherstel aan. Is erg gevoelig voor koude banden in de eerste ronde. Daarna neemt de grip merkbaar toe.
Suzuki GSX-R/4 CONCEPT ‘01
Tunen tot 287 pk
Gewicht verlagen naar 588 kg
Neerwaartse kracht achter op 18 (spoiler van GT-Auto)
Startkoppel op 20
Remgevoeligheid op 55
Rijhoogte voor -10, achter -5
Veerkracht voor 8.0, achter 7.0
Dempers (uit) voor 6, achter 5
Dempers (compressie) voor 7, achter 5
Stabilisatoren voor 4, achter 4
Camber voor 2.0, achter 0.8
Toespoor (+) voor 0.30, achter 0.30
Opmerking: Erg snelle respons op het gas geven.
Lotus Elise 111R RM ‘04
Tunen tot 314 pk
Gewicht verlagen naar 720 kg
Neerwaartse kracht voor op 18, achter op 50
Startkoppel op 15
Remgevoeligheid op 55
Rijhoogte voor -20, achter -23
Veerkracht voor 7.5, achter 7.0
Camber voor 2.0, achter 1.0
Uitspoor (-) voor -0.50, toespoor (+) achter 0.30
Opmerking: Auto heeft extreem korte remweg. Kan al erg vroeg weer uit de bocht accelereren.
Subaru Impreza WRX STI ‘07 (Nurburgring Nordschleife setup)
Tunen tot 547 pk
Gewicht verlagen naar 1219 kg
Neerwaartse kracht achter op 20
Hoogste versnelling (eindoverbrenging) op 3.960
Koppelverdeling voor op 40, achter op 60
Startkoppel voor op 15, achter op 20
Acceleratiegevoeligheid voor op 40, achter op 50
Rijhoogte voor -25, achter -20
Veerkracht voor 8.5, achter 8.0
Toespoor (+) voor 0.50, uitspoor (-) achter -0.50
Rembalans voor 7, achter 6
Opmerking: Oppassen met koude banden in het begin. Auto heeft veel grip tijdens remmen.
leuk en goed initiatief!!
Ik ben met de WRX STI 07 aan de gang geweest, eerst oefenen op de Nurburgring en zette een tijd van 7.14 neer. Toen daarna alles aangepast zoals jouw settings.
Ondanks ik op bepaalde stukken er sneller mee ben, is de wagen bijna oncontroleerbaar op de hele snelle stukken. Hij is voor mij...met stuur...te onrustig en kan ik hem niet meer goed houden. Tevens voelt het aan alsof ik een meter vrij spel heb met het stuur.
Ik heb eerst weer standaard settings, want je eigen kun je ja niet saven.(ook een manko).
Peet
op 28-02-2011 03:08 PM
peetjuhh schreef:leuk en goed initiatief!!
Ik ben met de WRX STI 07 aan de gang geweest, eerst oefenen op de Nurburgring en zette een tijd van 7.14 neer. Toen daarna alles aangepast zoals jouw settings.
Ondanks ik op bepaalde stukken er sneller mee ben, is de wagen bijna oncontroleerbaar op de hele snelle stukken. Hij is voor mij...met stuur...te onrustig en kan ik hem niet meer goed houden. Tevens voelt het aan alsof ik een meter vrij spel heb met het stuur.
Ik heb eerst weer standaard settings, want je eigen kun je ja niet saven.(ook een manko).
Peet
Hmmm.....lijkt op een verkeerde toe- en uitspoor setting voor jouw stuurtje. Heb helaas zelf geen stuurtje, mijn setup is gemaakt voor controller rijders. Maar ik vermoed dat jij met je stuurtje last hebt van de toe- en uitspoor settings. Als je daar eens mee gaat experimenteren, zou het misschien beter moeten worden met een stuurtje. Gewoon allebei op 0 zetten, testrijden en kijken hoe de auto zich gedraagt op de snelle stukken. Gewoon wat verschillende waarden invoeren. Je kan rustig naar 1.00 gaan om het verschil te merken. Of het heeft te maken met de stuuruitslag van je stuurtje. Weet niet of je dat kan aanpassen.
Gister nog een tijd van 6'51 gereden met deze settings. ![]()
op 28-02-2011 03:14 PM
Met de standaard setup heeft de Veyron ontzettend veel last van onderstuur. Hij heeft heel veel moeite om soepel door de bochten te gaan. Typisch het gedrag van een 4-wielaandrijving. Hoog tijd voor een radicale aanpassing om het onderstuur er uit te halen.
Bugatti Veyron 16.4 ‘09
Tunen tot 1274 pk
Gewicht verlagen naar 1424 kg
Topsnelheid naar 400 km/u
Koppelverdeling voor op 20, achter op 80
Startkoppel voor op 10, achter op 20
Acceleratiegevoeligheid voor op 20, achter op 45
Rijhoogte voor -20, achter -15
Veerkracht voor 14.5, achter 13.0
Dempers (uit) voor 9, achter 9
Dempers (compressie) voor 9, achter 9
Camber voor 1.5, achter 0.5
Toe/uitspoor voor 0.00, uitspoor (-) achter -0.60
Rembalans voor 9, achter 6
Opmerking: Auto blijft een lange remweg houden, maar zelfs tijdens het remmen haalt hij andere auto’s nog in. Zou gebaat zijn bij meer downforce.
op 28-02-2011 03:43 PM
hmmm dit is inderdaad interressant.
Zou je misschien zo'n sheetje kunnen maken voor de BMW M5 fully tuned (premium)?
ik heb namelijk 't probleem dat dit ding telkens teveel grip krijgt en over de kop gaat.
Maar volledig getuned, rijdt ie menig Ferrari dr uit. dus zou fijn zijn als ie iets meer zou driften of wel grip houdt maar niet omslaat.
op 28-02-2011 04:39 PM
Heb je misschien ook instellingen voor de formula gt wagen??
ik krijg het maar niet voor elkaar om met deze wagen normaal te rijden, laat staan winnen van het formula gt championchip!
thanx
op 28-02-2011 04:41 PM - laatst bewerkt op 28-02-2011 04:43 PM
Djuvinile schreef:hmmm dit is inderdaad interressant.
Zou je misschien zo'n sheetje kunnen maken voor de BMW M5 fully tuned (premium)?
ik heb namelijk 't probleem dat dit ding telkens teveel grip krijgt en over de kop gaat.
Maar volledig getuned, rijdt ie menig Ferrari dr uit. dus zou fijn zijn als ie iets meer zou driften of wel grip houdt maar niet omslaat.
Ik ga vanavond aan de ***** (s lag) met de BMW M5. Heb er zelf nog niet mee gereden, dus ben wel benieuwd naar dat over de kop gaan. Uit je verhaal begrijp ik dat je iets meer overstuur wil hebben. Zou geen probleem moeten zijn. ![]()
op 28-02-2011 08:46 PM
Am4deos schreef:
peetjuhh schreef:leuk en goed initiatief!!
Peet
Hmmm.....lijkt op een verkeerde toe- en uitspoor setting voor jouw stuurtje. Heb helaas zelf geen stuurtje, mijn setup is gemaakt voor controller rijders. Maar ik vermoed dat jij met je stuurtje last hebt van de toe- en uitspoor settings. Als je daar eens mee gaat experimenteren, zou het misschien beter moeten worden met een stuurtje. Gewoon allebei op 0 zetten, testrijden en kijken hoe de auto zich gedraagt op de snelle stukken. Gewoon wat verschillende waarden invoeren. Je kan rustig naar 1.00 gaan om het verschil te merken. Of het heeft te maken met de stuuruitslag van je stuurtje. Weet niet of je dat kan aanpassen.
Gister nog een tijd van 6'51 gereden met deze settings.
Ik denk ook dat daar het verschil in zit...stuur...controller. Zal dat van die TOE eens nader bekijken en testen. Want sneller was je setup wel, alleen...moet ik hem wel op de baan kunnen houden![]()
Wat die stuuruitslag betreft ...vind het nog steeds maf, dat sommige auto''s (standaard) veel directer een langzame bocht in te sturen zijn, dan andere.Dus ook met lagen snelheid van circa 90 km en gewone normale auto's.
Iri is dat, soms zeg ik sturend wel eens...heb al een minuut dat stuur naar links of naar rechts.:-(
Waar dat inzit...weet ik nog steeds niet. Uiteraard de settings van het stuurtje al lang bekeken en aangepast.
Peet
Dit is het startpunt voor iedereen die nog meer uit Gran Turismo wil halen! Post je foto's, ruil items op de markt, start je eigen race of kampioenschap en discusieer mee in de vele topics.
Neem deel aan de wekelijkse Fun Night of bezoek één van de vele GT Community websites voor meer races en kampioenschappen!
Website ©2011 Sony Computer Entertainment Europe
Alle inhoud, speltitels, handelsnamen en/of handelsimago's, handelsmerken, illustraties en aanverwante beelden zijn de handelmerken en/of het auteursrechtelijk materiaal van hun respectievelijke eigenaars. Alle rechten zijn voorbehouden.[meer info]