Lounge

Kijk & Luister

Kijk & Luister

Beantwoorden
06 jan 2013
door: Am4deos Award Winner 4634 posts
Level 7

[Review] Starhawk

[ Bewerkt ]
3 reacties 603 Weergaven bewerkt 06-01-2013

starhawk.jpg

De opvolger van de populaire en online-only PS3 exclusive Warhawk heeft de naam Starhawk gekregen en bevat nu een singleplayer mode. In Starhawk draait het allemaal om een nieuwe energiebron, genaamd Rift Energy. Als speler heb je deze Rift Energy nodig om daarmee allerlei objecten te kunnen plaatsen in de omgeving. En daarmee hebben we meteen de belangrijkste elementen van Starhawk gehad, het Build and Battle systeem. Eerst iets over de singleplayer, aangezien dit toch meer een soort training is ter voorbereiding op het multiplayer gedeelte.

Singleplayer

Je speelt in third person view met ene Emmett Graves, die wordt ingehuurd om enkele Rift bronnen te beschermen tegen de zogenaamde Outlaws. De verschijning van Emmett doet sterk denken aan een wildwest revolverheld, maar dan in een soort comic-achtige stijl in een futuristische setting met hedendaagse wapens. Door de getekende stijl ziet alles er ook vrij gedetailleerd uit. De Rift Energy kom je bijna overal tegen en dit zorgt voor de meeste speciale grafische effecten. Tijdens de singleplayer lopen de missies naadloos in elkaar over en wordt tussen de missies het verhaal enigszins uitgelegd, ook weer door getekende cutscenes. Het verhaal zit best goed in elkaar, maar de uitwerking mist toch wat diepgang. Zo krijg je niet echt een band met je personage Emmett en daardoor voelt het erg oppervlakkig aan. Je doet wat je opgedragen wordt in de missies en na afloop volgt er weer een korte onderbreking om de volgende missie aan te kondigen. Wat opvalt is het gebrekkige geluid, of eigenlijk de afwezigheid van sommige geluiden die je wel zou verwachten. Lopen is bijvoorbeeld nauwelijks hoorbaar, evenals geluiden van voertuigen. Het enige wat nog een beetje geluid produceert zijn de wapens, hoewel dat ook niet al te geweldig is. Het voelt allemaal een beetje statisch aan als je in een gigantische Ox Tank rijdt die vrijwel geen geluid maakt en alleen een stoffig knalletje laat horen als je een granaat afschiet. Men heeft bij het geluid meer aandacht besteed aan de voice-acting en de muzikale achtergrond, dan aan de gameplay geluiden. De besturing van Emmett en de diverse voertuigen is goed en de animaties voelen erg natuurlijk aan. Een leuke animatie is bijvoorbeeld die van een knife-kill waarbij je personage op de rug van een tegenstander springt en dan zijn mes in de borst steekt. Maar dat is verder dan ook de enige animatie die het noemen waard is. De rest varieert van gehurkt dekking zoeken, sprinten en springen. Wegrollen naar opzij en op de grond liggen is helaas niet mogelijk. Alle missies zijn lineair opgezet, waardoor je dus niet vrij kan gaan en staan waar je wilt. Je moet echt naar de aangegeven punten gaan om de missie te spelen. Af en toe wordt je tijdens een missie geholpen door Rifters (menselijke teamgenoten), maar zoals gewoonlijk in games hoef je daar niet te veel hulp van te verwachten. Gelukkig heb je ook geen last van ze, maar het komt er op neer dat je zelf de lastige klusjes met de meeste kills moet opknappen. De tegenstanders zijn redelijk slim, al blijven ze vaak wel iets te overmoedig rechtop staan waardoor ze een makkelijk doelwit vormen. Ze zijn echter wel in staat om veel schade toe te brengen aan je geplaatste objecten en vaak zullen ze die ook als eerste aanvallen in een poging om jouw defensie te breken. De moeilijkheidsgraad bepaalt voor een groot deel ook de manier waarop je speelt. Zo heb je op het normale niveau weinig moeite om te overleven en schiet je vrij eenvoudig alle tegenstand uit de weg. Op de twee moeilijker niveaus is dit toch echt wel anders. Dan komt het vooral neer op het strategisch plaatsen van je turrets, muren, luchtafweergeschut en munitiebunkers. Het grote nadeel bij die moeilijkere niveaus is dat je eerst voldoende Rift Energy moet verzamelen voordat je objecten kan plaatsen. Die Rift Energy is wel te vinden in de omgeving in de vorm van oplichtende blauwe vaten die je kapot kan schieten. De vrijkomende Rift Energy komt dan naar je toe en wordt opgeslagen in 12 blokjes rechtsboven in je scherm. Het plaatsen van een object kost je echter wel een aantal blokken, wat dus betekent dat je die lege blokken weer moet vullen met nieuwe Rift Energy. Zo kan het gebeuren dat je eerst een kwartier tot een half uur bezig bent met het verzamelen van Rift Energy en het plaatsen van diverse objecten voordat je gereed bent om de volgende fase van een missie te starten. Want vaak komen er tegelijkertijd vanuit meerdere richtingen verschillende soorten tegenstanders. Je moet dan wel de juiste soort defensie objecten op de juiste plaats hebben staan, anders wordt je hopeloos kapot geschoten en kan je weer helemaal opnieuw beginnen. Dit aspect van de gameplay kan erg vervelend zijn en vooral als je voor het eerst op de moeilijker niveaus speelt. Je moet namelijk eerst weten welke dreiging uit welke richting er op je afkomt om te weten welke defensie je moet bouwen. Een muur met daarbovenop een turret zal een Ox Tank niet tegen houden en 1 straalgeschut zal echt niet 10 vliegende Hawks vernietigen. Het verzamelen en bouwen is dus erg tijdrovend op de moeilijker niveaus. De laatste missie werkt toe naar een climax waar ik niets over zal schrijven, maar ook hierbij is het weer van doorslaggevend belang dat je de juiste objecten plaatst om succes te hebben. Het voltooien van de single-player duurt ongeveer 6 tot 8 uurtjes op het normale niveau. Je bent dan vertrouwd geraakt met de meeste besturingselementen, de diverse voertuigen, het bouwen, het vliegen in een Hawk en daarmee ben je gereed gemaakt voor de multiplayer.

Multiplayer 

De online multiplayer bevat de bekende modes zoals Team Deathmatch, Capture the Flag, Zones en Deathmatch die ook in Warhawk zaten. Daarnaast is er ook nog een co-op mode die Prospector genaamd wordt. Deze is zowel offline als online te spelen met maximaal 4 spelers. Eerst iets over deze Prospector mode. Hier bouw je eerst een Riftpomp, waarna fase 1 van de strijd begint. Je kan in je eentje of met maximaal 3 medespelers de strijd aangaan om jullie Riftpomp te beschermen tegen de hordes outlaw die maar 1 doel hebben: jullie Riftpomp beschadigen. Degene die het spel gestart is, heeft de keuze uit een makkelijk, normaal of moeilijk niveau. In je eentje kan je vrij eenvoudig op het makkelijke niveau succes hebben, mits je de juiste objecten op de juiste plaats neerzet. Er volgen in totaal 5 fasen waarbij het niveau van de A.I. tegenstanders steeds hoger wordt. Waar het op neerkomt is dat elke speler steeds de juiste objecten neerzet om enerzijds de Riftpomp te beschermen en anderzijds de aanvallers uit te schakelen. Er moet dus goed worden samengewerkt om succes te hebben. Dit kan goed gaan, maar het kan ook compleet verkeerd gaan. Ik heb Prospector games meegemaakt waarbij ik als enige een robotarm plaatste naast de Riftpomp en mijn 3 andere teamgenoten alleen maar bezig waren met vliegen en tegenstanders in de lucht uitschakelen. Terwijl er via de grond een vijftal Ox Tanks probeerden om mijn robotarm te vernielen. De robotarm is cruciaal tijdens een Prospector game omdat die steeds de Riftpomp repareert als die beschadigd raakt. Het beschermen van de robotarm of het plaatsen van een nieuwe is dus bepalend voor het succes. Net als in de singleplayer komt het dus aan op het strategisch plaatsen van je objecten en tegelijkertijd de vijanden uitschakelen.

In de online multiplayer kunnen maximaal 32 spelers het tegen elkaar opnemen. Elk team begint bij de eigen basis en ontvangt daar continu Rift Energy uit de Riftpomp. Met die Rift Energy kunnen de objecten gebouwd worden zoals garages, lanceerplatforms, munitiebunkers, straalgeschut, etcetera. De hele map is dus vrijwel leeg in het begin en dat maakt het spel erg onvoorspelbaar en verraderlijk. Iedereen kan namelijk willekeurig objecten plaatsen, of dat nou in de buurt van de eigen basis is of bij de vijandelijke basis. Een team kan zelfs een Outpost plaatsen in de vijandelijke basis, waardoor het mogelijk is dat teamgenoten in de vijandelijke basis spawnen. Of iemand kan een batterij luchtafweergeschut plaatsen op een plek waar het eerste kwartier nog niets stond. Een voorbijvliegende Hawk wordt dan verrast en door dit soort mogelijkheden wordt het spel erg onvoorspelbaar en zul je steeds overal en altijd moeten opletten wat er om je heen gebeurt. Door deze volledige vrijheid om objecten te bouwen kan de map er compleet anders uit komen te zien. Overigens kunnen alle objecten ook weer kapot geschoten worden of kunnen ze weer worden omgezet in Rift Energy. De mate van succes hangt heel erg sterk af van hoezeer een team samenwerkt in het plaatsen van objecten. Dat kan goed gaan, maar meestal gaat het fout omdat er niet gecommuniceerd wordt en iedereen zijn eigen gang gaat. Zo kunnen er bijvoorbeeld 2 munitiebunkers of 2 lanceerplatforms in 1 basis gebouwd worden, wat natuurlijk overbodig is. Of iedereen gaat in een Hawk vliegen, land bij de vijandelijke basis en schiet daar met een aantal raketten in het rond om een aantal kills te maken. Net als in Warhawk is de Hawk weer iets te overpowered in de multiplayer. Hoewel het niet meer mogelijk is om te hooveren, kan de Hawk wel overal landen en dan rondlopen. Elke lopende vijand in zijn buurt kan dan met een stamp van zijn voet op de grond gedood worden. Ook de Sidewinder Jetbike (snelle zwevende motor) is enigszins uit balans. Die kan namelijk springen en dat is handig als je een muur tegenkomt. Ik deed eens mee aan een potje Capture the Flag vanaf het begin en binnen een minuut werd ik overreden door een Sidewinder die over de muur was gesprongen. Dat soort dingen zorgt er voor dat de balans verstoord wordt, want wat voor zin heeft het om muren te bouwen als de vijand er gewoon overheen kan springen. Na afloop van elk potje wordt het scorebord getoond met je verzamelde xp punten en speciale verrichtingen. Die kan je inwisselen voor speciale vaardigheden om je spel te verbeteren.

Conclusie

Starhawk is leuk voor de liefhebbers van snelle online actie die goed kunnen samenwerken met hun teamgenoten. Verwacht geen makkelijke game, want de multiplayer kan behoorlijk chaotisch worden en dan is het overzicht al snel weg. Het Build and Battle systeem is een leuke vernieuwing, maar werkt alleen goed als de objecten strategisch en in samenwerking met teamgenoten geplaatst worden. Het onvoorspelbare karakter en verloop van een online battle zal niet iedereen plezieren.

Gelieve aub geen opmaak te gebruiken
Bericht 1 van 4 (603 Weergaven)
Level 8

Re: [Review] Starhawk

Mooie review! Kudo!

Bericht 2 van 4 (592 Weergaven)
Beantwoorden
0 Kudos
Level 9

Ey kijk een review van Starhawk. Helaas niet het spel waar ik nog een review verwachte van te zie :smileywink:

Helaas was het voor mij niet het spel wat ik verwachtte wat het zou zijn, helaas. De MP is inderdaad leuk. Maar als je niet wat wat je moet doen of wat je allemaal kan is het zeer vervelend om te spelen. En vooral het vast zetten van het andere team in de basis heb ik zeer veel gezien online. Weet echter niet of dat nu nog het geval is.
Bericht 3 van 4 (580 Weergaven)
Beantwoorden
0 Kudos
Level 7

CyberDie21 schreef:
Ey kijk een review van Starhawk. Helaas niet het spel waar ik nog een review verwachte van te zie :smileywink:

Helaas was het voor mij niet het spel wat ik verwachtte wat het zou zijn, helaas. De MP is inderdaad leuk. Maar als je niet wat wat je moet doen of wat je allemaal kan is het zeer vervelend om te spelen. En vooral het vast zetten van het andere team in de basis heb ik zeer veel gezien online. Weet echter niet of dat nu nog het geval is.

Ja, is nog steeds zo. Je kan een Outpost plaatsen in of naast de basis van het andere team en daar een schild overheen plaatsen...:Argh: Ja echt waar. Via die Outpost kan een team dan gewoon in de vijandelijke basis spawnen. Je bent dan echt nergens meer veilig. Een team kan ook turrets en straalgeschut neerzetten in de vijandelijke basis.

Persoonlijk vind ik de Prospector co-op het best uitgewerkt. Dat is nog redelijk overzichtelijk omdat de A.I. tegenstanders niet gaan bouwen. :smileyhappy: 

Bericht 4 van 4 (574 Weergaven)
Beantwoorden
0 Kudos