Reply
Level 3

Playstation Staff

Re: Sv: Re: Linserengjøring/ Lens cleaners / Cleaning disks

Undrar om en representant för Sony kanske kan ge svar på vad man skall göra med en Ps3 som är dammig eller skitig för att inte åverka garanti ?

t.ex:

Är det okej att köra morrhårsborst rengöringsskivor eller inte ?

Kan man skicka in sin Ps3 för urdammning/Rengöring på en verkstad o bibehålla sin garanti ?

Blålasrarna rasar ju rätt frekvent på våra kära konsoler även om man har dem stående i helt sterila o dammfria miljöer.

Please use plain text.
0 Kudos
Message 11 of 20 (1,163 Views)
0 Kudos
Level 3

Playstation Staff

Är det verkligen INGEN som ser en fetstil på en post som det ställs nya frågor i o orkar ta tag i ärendet ? :smileyvery-happy:

Kommigen nu.... :smileyhappy:

Är det okej eller ikke ?

Please use plain text.
0 Kudos
Message 12 of 20 (1,125 Views)
0 Kudos
Level 5

Playstation Staff

Hei!

jeg kan dessverre ikke svare på dette - det spørsmålet må stilles til Helpline (nordisk film).
Please use plain text.
0 Kudos
Message 13 of 20 (1,119 Views)
0 Kudos
Level 3

Playstation Staff

[ Edited ]

Tack IzzyJ

Ett e-brev skickat till support@se.playstation.com nyligen, inväntar svar o hoppas de postar här och om inte så klipp klistrar jag konversationen :smileyvery-happy:

Please use plain text.
0 Kudos
Message 14 of 20 (1,114 Views)
0 Kudos
Level 5

Playstation Staff

jepp, post svaret her når du får det. Beklager jeg ikke kan svare på det, men vil ikke si noe feil! :smileywink:
Please use plain text.
0 Kudos
Message 15 of 20 (1,109 Views)
0 Kudos
Level 3

Playstation Staff

IzzyJ wrote:
jepp, post svaret her når du får det. Beklager jeg ikke kan svare på det, men vil ikke si noe feil! :smileywink:

Jag förstår absolut :smileyvery-happy:

Men Nordisk film måste ha Servicetekniker som är Forumstomtar de med som gärna hjälper till o svarar på frågor när de tar små mikropauser *ler* Jag är en sån men jag jobbar inte för Nordisk Film :smileywink:

Dock har jag varit med o svarat på frågor åt kunder i över 10+år gällande Dator och tv-spels inriktade frågor :smileyhappy:

Väntar med spänning på svar från Nordisk Films supportHotline :smileyvery-happy:

Please use plain text.
0 Kudos
Message 16 of 20 (1,106 Views)
0 Kudos
Level 3

Playstation Staff

Fick svar från Nordisk film för ett tag sedan men var inte riktigt nöjd med svaret som lät lite som att jag köper en bil som kan köra offroad, men jag får inte tvåtta den annat än med en mjuk trasa för annars skadas lacken...: Jag klistrar in konversationen i rätt ordning redan och även den följdfrågan jag skickade efteråt för att få svar på fler frågor. Jag såg att de andra frågorna jag bollat med Lizzy Cencurerats i denna tråd... tråkigt faktiskt men men...

[ Min fråga 1 ]__________________________________

Sent: Thursday, July 08, 2010 1:48 PM
To: support@se.playstation.com
Subject: Rengöring av Blålaser i Ps3...

Hej Sony Helpdesk ( Nordisk Film )
Vi har ett litet huvudbry på ert eminenta forum som alla gärna vill ha svar på :smileyvery-happy:
Det gäller nämligen rengöring av Blålasern i en Ps3 så de inte säckar i förtid av allt damm.
Vänligen kika in i den berörda tråden o svara gärna där eller här såklipp klistrar jag in svaret där :smileyhappy:
Trådlänk: http://community.eu.playstation.com/t5/PlayStation-3/OBS-Linserengj%C3%B8ring-Lens-cleaners-Cleaning...

Det svar/fråga jag postat angående rengöringsskivor med morrhårs borst kontra de vanliga standard som förstör mer än de gör nytta då de gjordes för gamla CD läsare på 80-90 talet. Jag jobbar själv som Servicetekniker och har svårt o förstå att blålasrar skall vara känsligare än vanliga lasrar då dessa är identiska i uppbyggnad om man öppnar upp en blålaserspelare o tittar :smileyvery-happy:
Skillnaden är minimal om man jämför. Det må vara bredden på linspaketet om man jämför och inte höjden som är det som borde spela roll då fokuseringsoptiken då skulle placeras högre...

Mvh
Kent Aka: Pendragon_PDG

[ N.F svar 1 ]____________________________

Subject: RE: Rengöring av Blålaser i Ps3...
Date: Mon, 12 Jul 2010 14:43:14 +0200
From: hotline@nordiskfilm.com

Hej Kent,

Tak for din henvendelse.

Generelt vil vi anbefale ikke bruge nogen form for rengøringsmiddel med PlayStation (diske, væsker osv.). Dette gælder især hvis PlayStation konsollen stadig er inden for dens garantiperiode. SCE sælger ikke nogen officiel rengøring produkt, så er der altid en risiko for, at en tredjepart (uafprøvet) produkt, kan skade blu-ray drev / bundkort, der forårsager konsol fejl. Vi har haft tilfælde, hvor rengørings diske har forårsaget disk mekanisme til at fejle.

Kunden kan bruge en svag støvsuger for at fjerne eventuel overskydende støv fra ventilationen. Dette er angivet i Safety and Support manualen og vi henviser til denne for yderligere rådgivning.

Med venlig hilsen/Best Regards 

Oliver Povlsen

Operation Dep.  | PlayStation Hotline | Nordisk Film

[ Min följdfråga på Svar 1 från N.F ]__________________________

Hej Olivier
Tack för ditt svar.

Jag har själv hjälpt några vänner som inte haft någon garanti att laga sina konsoler och det är stört omöjligt att med en dammsugare eller med hjälp av tryckluft göra rent en så kollosalt kompakt konsol som Ps3an faktiskt är. Designen på alla tjocka konsoler samt den Slim jag plockat isär då en väns barn lyckats med bedriften att stoppa i kontokort i luckan är näst intill lika dum som Microsofts design på 360 konsolerna... Att man ens sätter en dvd läsare som har en arbetstemperatur på +80 grader rakt ovanför en GPU som knappt kan andas o vänder fläktflödet ut ut maskinen istället för in är lite vanskligt.

De diskar jag refererade till med morrhårsborst som ni ser i forumet är knappast skadliga för den optiska förstoringslinsen som fokuserar blålasern, samt man använder ingen vätska under den processen...
Bifogar länk till den första normala rengöringsskivan jag förstår om ni motsäger er ansvar från: http://img.game.co.uk/images/gameware/cddvdlenscleaner.gif
och den rengöringsskivan som är snällare: http://www.acme.eu/uploads/photo/1_image_147801_CD-laser_lens_cleaner_isimtas_matosi_sepeteliai-web%...
Finns det någon verkstad i Sverige dit man kan vända sig om man vill få sin konsol rengjort utan kostnad då man själv inte får rengöra sin ps3?
En dammfri Ps3 är en levnadsglad ps3 :smileyvery-happy:
Jag har även tagit mig friheten att slakta en Ps3 40Gb modell jag hade hemma som överhettade en hel del och sågade ut bottenplattan och försåg den med ett fläktfilter för att förhindra damm från att sugas in i maskinen och på det viset rejält minskat värmen som maskinen alstrar... kanske något att framföra till designteamen om de tar fram en Ps3Slim2 med stöd för 3D blålaser :smileywink:

Och en till följdfråga.. När får vi som använder våra tjocka Ps3or som Linuxmaskiner möjlighet att uppgradera våra konsoler utan att bli av med vårt Other Os stöd?
Två av mina fyra Ps3or körs Dualbootande med *nix då det ofta är svårt att få Flashsidor att fungera samt Voddler och Spotifytjänster...
Har ni hört något mer ang stämningsansökningarna o hur rättsprocessen gått gällande ( European law Directive 1999/44/EC ) ?
Om en stor firma som Microsoft tvingats backa o ge folk vad de fått från början, när backar Sony tro?

Och är det inte lite orättvist att vi i Sverige har Tre års reklamationsätt medan våra Danska o Norska bröder får hållas med 2.ynka år..??
Åter igen ett exempel när Amerikanarna var sura på Microsoft "360" för att Européerna hade 3.års garanti för rödrings fel ( överhettningsproblem ) så gick de från 2.år till 3.år för samtliga länder.

Med vänlig hälsning
Kent

Please use plain text.
0 Kudos
Message 17 of 20 (1,069 Views)
0 Kudos
Level 2

Playstation Staff

Re: OBS! Linserengjøring/ Lens cleaners / Cleaning disks

For godt 20 års tid siden var der nogle smarte folk der fandt på at gøre VHS maskinerne mere eller mindre selv rensende...

Vent, var Sony ikke en af dem?

Hvorfor er det lige at de ikke kan gøre det samme for CD/DVD/BD drev??

Please use plain text.
0 Kudos
Message 18 of 20 (1,066 Views)
0 Kudos
Level 3

Playstation Staff

[ Edited ]

Feynorloran wrote:

For godt 20 års tid siden var der nogle smarte folk der fandt på at gøre VHS maskinerne mere eller mindre selv rensende...

Vent, var Sony ikke en af dem?

Hvorfor er det lige at de ikke kan gøre det samme for CD/DVD/BD drev??

Its harder to ad filterns and cleaning cloth in a smaller mechanism than it was in a big and bulky VHS player... :smileyvery-happy:

And furthermore a VHS player does not overheat and does not have fans that sucks in dust so the only object adding dust to a slot that has a cover is the VHS tapes themselves...

Thus much easier to focus on a section in a unit to clean.

A DVD player spins a lot faster than a VHS tape and forces air to move around, and dust of course...

Add a fat fan that sucks in dustmites on top of that and presto... Instant dustbomb...

Never compare a VHS with a sofisticated unit like a PS3 :smileyvery-happy:

Were talking Calculus sticks ( Calculous rulers ) *Räknestickor* vs. supercomputers here :smileyvery-happy:

When i went to school back in 1993-96 my class was given these rulers as the last class ever to use it when we work :smileyvery-happy: And i had a Computer / microprocessor with SMD soldering classes :smileyvery-happy:

I think it was only me and another friend that could calculate a Sin/Cos and Tang formula on those sticks in my class :smileyvery-happy: So we could calibrate lasers manually after a while longer than our friends that used advanced calculators instead but hey... if there is a power shortage or lack of fully charged batteries..  we rule :smileyvery-happy:

To have a DVD player auto clean itself you have to allow the lens to park its ***** longer in and let a cloth clean the lenses... this isn't to hard, the tricky part is to make a system that detects when this cloth has to be changed and to let a consumer change it manually.

The other issue is Dust inside the lens... Dust off does not always fix this and furthermore it can blow away the lubricant silicone grease on the railings that the lens pack travels up and down on ( traverse )...

To many factors for a successful attempts and a costly project that wouldn't work well in the end.

Please use plain text.
0 Kudos
Message 19 of 20 (1,061 Views)
0 Kudos
Level 3

Playstation Staff

Når jeg jobbet som TV/Video rep. Brukte vi en hvit papir bit for å rense video hoder. Å q-tips uten noe sprit på for å rense lasere. Det enkle er ofte det beste alternativet... Å en annen ting det er IKKE noe fysisk forskjell på DVD konrta BD laser(bare så det er sagt).
Please use plain text.
0 Kudos
Message 20 of 20 (1,010 Views)
0 Kudos