Beantwoorden
Heb je iets toe te voegen?

Meld je aan om verder te gaan

Ik heb een PSN account

Welkom terug!

Ik ben nieuw!

Het duurt slecht een minuut of twee.

• 8

Nieuwe berichten gedurende het laatste uur

• ontvang binnen enkele minuten een antwoord

• 92%

92% percent van berichten die beantwoord zijn

09 jul 2009
Door DarkCrusaderBE

DarkCrusaderBE

79%
09 Rang
voortgang
Playstation Staff

Probleem opgelost

Bekijk originele post

Dragon Age: Origins

51 reacties 2.914 Weergaven Aangemaakt: 09-07-2009

Preview van Gamez.nl

In Dragon Age: Origins zal je als voorman van de Grey Wardens de strijd aangaan met The Blight, een monsterlijk ras dat werkelijk alles op alles zet om jouw wereld compleet te verwoesten. Je verdedigt hier met je zelfgekozen manschappen de laatste linie tegen deze oprukkende vijand en alles in deze game zal afhankelijk zijn van jouw beslissingen en acties. Eén ding werd ons dan ook als snel duidelijk, dit is een RPG van de bovenste plank.

Legertje bouwen

Om enigszins kans te maken tegen deze demonen hebben de Wardens – die overigens zwaar in de minderheid zijn - een nieuwe held nodig om ze te leiden in hun strijd voor overleving. Uiteraard kruip jij in de huid van deze held en je moet dan ook een leger zien te bouwen dat is opgewassen tegen deze Blight. Maar in Origins heb je natuurlijk meer keuzes dan enkel de manschappen voor je leger te rekruteren. Zoals het een echte RPG betaamt, kun je namelijk ook je eigen held helemaal aanpassen en deze er precies zo uit laten zien zoals jij dat graag wilt.

Niets schokkends

Best leuk natuurlijk, maar nog niets schokkends in de wereld van de Role Playing Games. Het vernieuwende element wordt echter toegevoegd in de vorm van Origins. En dit Origins-systeem zorgt er voor dat de game wel eens anders kan gaan spelen dan alle voorgaande RPG’s van BioWare. Naast de keuzes die je maakt op het gebied van ras, eigenschappen en uiterlijk zal namelijk ook iedere keuze die je in-game maakt niet alleen gevolgen hebben op de manier waarop de wereld naar jou kijkt, maar ook op de manier waarop jij naar de wereld kijkt.

Volgens de ontwikkelaar bepaal je zo dus de vorming van het karakter van jouw personage en het verloop van het verhaal door de keuzes die je maakt, de antwoorden die je geeft en bijvoorbeeld de vriendschappen die je sluit. Door het verloop in deze ‘Origin Stories’ kun je dus als een echte held zegevieren, of je kunt juist compleet de andere kant op gaan. Iets waar iedere gamer natuurlijk wel eens van droomt.

Spirituele opvolger

Als spirituele opvolger van Baldur’s Gate 2 vertoont Origins aardig wat gelijkenissen met deze andere BioWare-titel. Zo speel je de game ook vanuit het isometrische perspectief en lijkt de spelwereld ook aardig op die van de andere BioWare klassieker. Een wereld dus waar je als RPG-fanaat tientallen zo niet honderden uren in kunt gaan vermaken als BioWare zijn hoge kwaliteitsstandaard ook dit keer weer weet te verwezenlijken.

Tijdens de gesprekken met de vele bewoners van deze wereld wordt het klassieke keuzemenu weer uit de kast getrokken, waarbij je uit een aantal mogelijke antwoorden kunt kiezen en waarbij je zo ongeveer wel kunt verwachten hoe de ander zal gaan reageren. Het contact met de andere personages gaat in deze game echter wel een stuk dieper dan we gewend zijn. Gesprekken kunnen bijvoorbeeld leiden tot intieme romances waarbij iemand verliefd op je wordt, maar mensen kunnen je ook juist gaan verafschuwen of alle emoties vertonen die daartussen liggen.

Keuzes maken

De personages hebben ook duidelijk een geheel eigen mening, want verander je namelijk te veel van standpunt tegenover iemand dan kunnen ze je dwingen een duidelijke keuze te maken en er zelfs voor kiezen om jou te verlaten. Iets dat in feite dus betekent dat je een belangrijke speler voor de oorlog uit het team kunt verliezen.

Maar met alleen praten, win je natuurlijk geen oorlog. Er zal ook flink gevochten moeten worden en dit blijkt gelukkig prima te zijn uitgewerkt in Dragon Age: Origins. Je hebt hierbij vier vechters tot je beschikking die je eerder zorgvuldig hebt uitgekozen op hun persoonlijke kwaliteiten. Je kunt ze eenvoudig ergens heen sturen met een simpele muisklik, of je kunt ze vrij bewegen met de bekende toetsen. De kunstmatige intelligentie lijkt hierbij een vrij belangrijke rol te gaan spelen, want als jij met een strijder aan het vechten bent, lijken de overige drie kompanen prima hun mannetje te staan in de strijd.

Tachtig acties

Het wordt echter een stuk ingewikkelder als je gaat letten op alle mogelijke acties van de verschillende leden van de crew. Ieder personage beschikt namelijk over twintig actie-slots onder in beeld, en dat betekent dus dat er in totaal maar liefst tachtig verschillende acties zijn waaruit je kunt kiezen. In de korte tijd dat wij met de game aan de **bleep** konden was het onmogelijk om hier enig overzicht in te krijgen, maar als je hier thuis op je dooie gemak voor gaat zitten, kan dit voor een ongekende diepgang zorgen tijdens de gevechten.

Tel daar bij op dat het mogelijk is om verschillende krachten met elkaar de combineren om zo grootschalige aanvallen uit te voeren en de mogelijkheden zijn echt eindeloos. De combat in de game ziet er overigens zeer goed uit. Een gevecht met een draak bijvoorbeeld gaat gepaard met een overdaad aan magische lichtstralen en een vuurzee uit de mond van de draak wordt prachtig en realistisch weegegeven op het scherm.

Grafisch laat Dragon Age: Origins er dan ook zeker geen gras over groeien. Vooral de lichteffecten zijn zeer indrukwekkend te noemen. De spelwereld doet misschien nog enigszins statisch aan, maar misschien dat BioWare deze omgevingen nog iets meer leven kan inblazen voordat de game eind oktober in de winkels verschijnt.

Dragon Age: Origins lijkt als spiritueel opvolger van Baldur’s Gate 2 de hoge verwachtingen meer dan waar te gaan maken. De speelsessie die wij met de game hadden, was dan misschien aan de korte kant, het smaakte zeker naar meer. Een game als deze kan natuurlijk alleen optimaal ervaren worden als je nachten lang door kunt halen met jouw persoonlijk en met zorg samengestelde personage. Met een game als deze in het vooruitzicht is oktober helaas nog heel ver weg voor RPG-liefhebbers.

Officiële Site: http://dragonage.bioware.com/

Trailer: http://www.gametrailers.com/video/sex-dragon-age/49053

Gameplay: http://www.gametrailers.com/video/sloth-battle-dragon-age/52501

deze game ga ik zeker halen :)

LABELS:
Bekijk onze huisregels voor posts
Antwoord plaatsen Antwoord bijwerken Annuleer
04
/16

pAvax

98%
04 Rang
voortgang
Playstation Staff

Probleem opgelost

Bekijk originele post
pAvax
geaccepteerde oplossing
Ja, mage's kunnen flink uithalen! Misschien heb je daar wel een goed punt ja... In het ergste geval moet ik het met mijn volgende char halen ;) Moet hierna de game toch nog 4x uitspelen :P
Beantwoorden
0 Kudos

Re: daagRe: Dragon Age: Origins

02
/16

Nos_feratu

92%
02 Rang
voortgang
Playstation Staff

Probleem opgelost

Bekijk originele post
Nos_feratu
geaccepteerde oplossing

Nog vier keer uitspelen? Hoezo dat? Voor trophies hoeft het iig niet. Maar mag natuurlijk altijd als je het zelf graag wilt ;P

Beantwoorden
0 Kudos

04
/16

pAvax

98%
04 Rang
voortgang
Playstation Staff

Probleem opgelost

Bekijk originele post
pAvax
geaccepteerde oplossing
Omdat het een leuk spel is :>
Beantwoorden
0 Kudos

02
/16

fluppke

42%
02 Rang
voortgang
Playstation Staff

Probleem opgelost

Bekijk originele post
fluppke
geaccepteerde oplossing

Hallo,

Ik speel nu all een tijdje dragon age origins, Maar ik vraag me af hoe ik Screen shots maak op de PS3.

Zou iemand hierop kunnen antwoorden??

Beantwoorden
0 Kudos

Re: Dragon Age: Origins

02
/16

Bloodmage_NL

25%
02 Rang
voortgang
Playstation Staff

Probleem opgelost

Bekijk originele post
Bloodmage_NL
geaccepteerde oplossing

Volgens mij kan je geen screenshots maken.

Beantwoorden
0 Kudos

[ Bewerkt ]
09
/16

DarkCrusaderBE

79%
09 Rang
voortgang
Playstation Staff

Probleem opgelost

Bekijk originele post
DarkCrusaderBE
geaccepteerde oplossing
Morgen is Dragon Age halen (want in gamemania kost het maar 30EUR) en ik ben benieuw :)
Beantwoorden
0 Kudos

Award Winner
09
/16

fantasyfreak

• Award Winner
99%
09 Rang
voortgang
Playstation Staff

Probleem opgelost

Bekijk originele post
fantasyfreak
geaccepteerde oplossing

Heb de game ook gister gekocht (bij bart smit kost ie ook nog maar €30,- )

wel jammer dat de DLC die er bij zit maar geldig was tot 30 april :(

heb de game nog niet gespeeld omdat ik nog met just cause 2 bezig ben, maar wou um gewoon alvast in huis halen voordat ie lastig te vinden wordt XD

Beantwoorden
0 Kudos

Award Winner
09
/16

fantasyfreak

• Award Winner
99%
09 Rang
voortgang
Playstation Staff

Probleem opgelost

Bekijk originele post
fantasyfreak
geaccepteerde oplossing

haha lucky me.. die voucher voor de DLC die er bij zat (waarvan stond "tot 30 april) werkt gewoon nog ^_^ scheelt me toch weer €15,- in de store XD

En heb het net getest en de Blood Dragon Armour werkt ook nog ^_^

wel jammer dat Dragon Age : Awakening €40,- kost in de PSN store... over 5 dagen ligt ie in de winkel voor €28,- dus dan heb je ook nog een doosje enzo erbij... waarom maakt sony het niet goedkoper.. €15 of €20,- vind ik een redelijke prijs voor een uitbreiding zonder doosje enzo.

Beantwoorden
0 Kudos

[ Bewerkt ]
02
/16

Maradona_M5

22%
02 Rang
voortgang
Playstation Staff

Probleem opgelost

Bekijk originele post
Maradona_M5
geaccepteerde oplossing

In welke winkel ligt Dragon Age : Awakening [ps3] dan ?

Beantwoorden
0 Kudos

Award Winner
09
/16

fantasyfreak

• Award Winner
99%
09 Rang
voortgang
Playstation Staff

Probleem opgelost

Bekijk originele post
fantasyfreak
geaccepteerde oplossing

ow ging net kijken, maar ze hadden die volgens mij bij Dimension Plus maar zie die niet meer staan =/

Ook de enige winkel waar ik het heb gezien (misschien dat het import was).

Ze bestaan in ieder geval wel :p (zijn wel op ebay te koop en op youtube staan unboxing filmpjes van de Ps3 versie)

Beantwoorden
0 Kudos

Geavanceerd
U moet aangemeld zijn om bijlagen toe te voegen
Bekijk onze huisregels voor posts
Antwoord plaatsen Antwoord bijwerken Annuleer