Reply
Want to join in?

Sign in to continue

• 31

New messages in the last hour

• Get a response within minutes

• 92%

92% percent of messages responded to

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
07 Jul 2007
By [spectra]

[spectra]

80%
01 Rank
Progress

Officiell Connect controller using USB tråd.

15 Replies 9,457 Views Created 07-07-2007
07 Jul 2007
By [spectra]
Hej,

Ber om ursäkt för ny tråd men efter en hel kväll av surfande på forum så har jag sett att detta problem jag har har löst sig för de flesta, vilket det inte har för mig så därför vill jag skapa en officiell tråd för detta problem med olika lösningar.

Jag köpte en Playstation 3 igår, det första jag gör är att uppdatera den och när nerladdningen är klar får jag en bild där det står:

"Connect the controller using a USB cable, and then press the PS button."

Har provat följande:

• Resetta handkontrollen genom att trycka på reset knappen på undersidan av handkontrollen som är en orginal Sixaxis. Även testat hålla inne knappen i ca 15 sek.

• Stängt ner konsollen via switchen på baksidan och låtit den vila över natten, någon hade fått det som svar från Playstation supporten.

• Testat mina 2 handkontroller i alla USB portar.

• Hållt inne powerknappen medans man sätter på switchen på baksidan så att konsollen piper 2 ggr för att köra någon typ av återställning, bilden blev resetad iaf men inte mina USB portar.

• Testat att ta ut hårddisken och starta, det som händer är att konsollen säger att det inte finns någon hårddisk inkopplad. Handkontrollen fungerar dock endast trådlöst dvs genom att jag håller inne PS knappen för att få upp batteristatus på den. Samt att det går att starta konsollen genom att hålla inne PS knappen när konsollen är avstängt. Detta kräver att HDDn är ute.

• Har testat ladda handkontrollen via datorns USB kontakt, handkontrollen indikerar på att den laddar och kollar jag batteri status genom att göra ovannämt är den fullt laddad.

• Att ladda från PS3ans USB går ej, har testat koppla in mitt Logitech G15 tangentbord och det lyser ej.

Allt tyder på att USB portarna på mitt Playstation har slutat svara. Här kommer en fråga som kräver mycket kunnande om Playstation 3.

Kan jag ta ut hårddisken och koppla in den i min dator för att formatera den så att uppdateringen återställs. Det kräver att ursprunglig firmware inte ligger på disken utan på moderkortet ev.
    Skulle det funka att Cleara NVRAM på moderkortet för att köra om hela BIOS efter att disken är formaterad för att få total återställning av konsollen?

Förväntar mig inget svar från detta forum men jag vill ha en officiell tråd för detta problem så att andra som har/kommer att få samma problem kan lösa det snabbt.

//Spectra
  • 0 Kudos
    Reply
    LABELS:
    View our house rules for posts
    Post Reply Update Reply Cancel

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
    01
    /16

[spectra]

80%
    01 Rank
    Progress
    [spectra]
    Accepted Solution
    Sticky plz, om möjligt.

Tack!
    0 Kudos

Sv: Officiell Connect controller using USB tråd.

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
    01
    /16

[spectra]

80%
    01 Rank
    Progress
    [spectra]
    Accepted Solution
    Kommer här med en fungerande lösning för er som har testat allt:

Detta återställer din Playstation 3 till grundinställning, man kan byta hårddisk genom att bara köpa en ny 2.5" SATA så att formatera är inget farligt för din PS3, du kommer att förlora sparad info som ligger på disken dock.

• Lägg ditt playstation ner och på vänster sida finns ett fack för hårddisken, öppna det.
  • Skruva ut den blå skruven och skjut hårddisken åt höger, du kan nu dra den rakt ut.
  • Eftersom disken är en vanlig SATA så kan vi sätta den i en dator och formatera den som vanligt.
  • I Windows gå till Administrationsverktyg->Datorhantering->Diskhantering .. Initiera disken.
  • När detta är gjort gå till CMD och skriv följande kommando: Format /FS:FAT32. Ex: Format D: /FS:FAT32. Det kan hända att CMD säger att disken är för stor efter formateringen men ignorera detta det fungerar ändå. Efteråt märkte jag att det går nog lika bra att bara köra igång windows installation och ta bort partitionen på hårddisken istället, det går snabbare för din Ps3 formaterar ändå disken när den stätts in igen. Ta ut alla diskar utom den från ditt Ps3 för att undvika att komma åt din windows installation samt filer.
  • Sätt tillbaka disken och Connect controller using a USB... är nu borta, tillbaka till grund firmware.

**OBS! Gör man detta försvinner allt som är lagrat på din playstation hårddisk.**

I mitt fall löste detta endast problemet till viss del, mina USB portar är fortfarande döda efter total återställning, så det blir att lämna tillbaka den och få en ny.

//Spectra
  • 0 Kudos

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
    02
    /16

aslebasle

21%
    02 Rank
    Progress
    aslebasle
    Accepted Solution

Jeg har akkurat samme problemet med min PS3. Det funker fint å lade de gamle non-dual shock kontrollerene via USB. Men med en gang jeg kopler til de nye dual-shock kontrollerene går det ikke an å lade dem gjennom USB. Stress å gjøre alt det du beskriver for å få det til å virke.

Mitt tips er å kjøpe en USB hub (for pc) med powersupply og kjøp med noen USB kabler, så kan du lade alle kontrollerene via denne. Tror ikke du trenger sette hubben i tilkopling til pc engang. Da får du en enkel og praktisk lader som kan lade fra et par til fire, fem seks kontrollere samtidig alt etter hvor mange du har.

0 Kudos

Re: Sv: Officiell Connect controller using USB tråd.

-------------------------------------------------------------------------------------
    Today is a good day to die (Worf, Star Trek)

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
    Award Winner
    08
    /16

European_Gamer

• Award Winner
    99%
    08 Rank
    Progress
    European_Gamer
    Accepted Solution
    Jeg har ikke nogen problemer med usb kablet og min kontroller det er meget enkelt, første gang du skal bruge din kontroller skal den være tilsluttet med det medfølgene usb kabel og så trykker du bare på ps knappen og så er den registreret af maskinen.
    For lige at tage en 180 graders vending så kan jeg ikke overføre noget som helst fra mit usb-stik heller ikke AVI filer, HVAD GØR MAN?
    0 Kudos

Re: Officiell Connect controller using USB tråd.

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
    Award Winner
    04
    /16

Sonderceed

• Award Winner
    93%
    04 Rank
    Progress
    Sonderceed
    Accepted Solution

@European_Gamer wrote:
    Jeg har ikke nogen problemer med usb kablet og min kontroller det er meget enkelt, første gang du skal bruge din kontroller skal den være tilsluttet med det medfølgene usb kabel og så trykker du bare på ps knappen og så er den registreret af maskinen.
    For lige at tage en 180 graders vending så kan jeg ikke overføre noget som helst fra mit usb-stik heller ikke AVI filer, HVAD GØR MAN?

Vis du f.eks. skal have overført noget musik sætter du bare usb stikket ind og gør hen under musik på XMB'en. Så står der noget med USB stik. Tryk trekkant og derefter "vis alle". Så skulle du selv kunne finde ud af resten ;)
    0 Kudos

Sonderceeeeeeeeeeeeeeeeee...
    ...eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeed ;)

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
    02
    /16

Blysprutan

30%
    02 Rank
    Progress
    Blysprutan
    Accepted Solution

Finns det någon lösning på denna eller är det stendött?

0 Kudos

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
    Award Winner
    08
    /16

European_Gamer

• Award Winner
    99%
    08 Rank
    Progress
    European_Gamer
    Accepted Solution

@Blysprutan wrote:

Finns det någon lösning på denna eller är det stendött?

Hvad er dit problem helt precist?

0 Kudos

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
    02
    /16

Blysprutan

30%
    02 Rank
    Progress
    Blysprutan
    Accepted Solution
    Jo När jag startar boxen så får jag upp en ruta som säger att jag ska sätta i en PS3 handkontroll i USB-Uttaget & sedan trycka på PS knappen. Jag har testat detta med 2 olika handkontroller (Dessa 2 funkar i andra PS3:or (Både slim & fat)
    Det händer ingenting när jag stoppar i den, mer än att den börjar ladda.
    Jag har provat att stoppa i en mus men det funkar inte heller (Mer än att den röda dioden i musen lyser, vilket tyder på att USB-Portarna funkar.)
    Jag Lyckades komma in i PS3:an en gång & då fick jag musen att fungera (Dock så startade jag om konsollen & nu kommer jag inte längre än steg 1, där jag ska koppla in PS3 kontrollen.
    0 Kudos

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
    02
    /16

Pendragon_PDG

80%
    02 Rank
    Progress
    Pendragon_PDG
    Accepted Solution

Att dioden lyser tyder inte alltid på att enheten fungerar, det är snarare en indikering på att enheten får ström.

Om signalbanorna är oxiderade kommer inte enheten detectas åndå :D

Säg att

Pinne 1 = Signal 1

Pinne 2 = Jord

Pinne 3 = +5v

Pinne 4 = Signal 2

Och att kontakten oxiderat på pinne 1+4 eller bara 1 så kommer inte enheten fungera men ladda.

Och ponera att styrkretsarna i enheten dragit åt skogen men inte strömkretsarna så är vi på samma ruta o snurrar :D

0 Kudos

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
    02
    /16

Cheffy_Cows

21%
    02 Rank
    Progress
    Cheffy_Cows
    Accepted Solution

Har precis samma problem, konsolen fungerade finfint fram tills dess jag gjorde en systemuppgdradering idag till 3.30.

Nedladdningen gick bra men efter att konsolen startats om och när installationen skall påbörjas så kommer jag inte förbi den första info-rutan då handkontollen inte längre fungerar. Ella ja enbart O-knappen funkar (så jag kan avbryta mitt försök att avbryta ).

Kan heller inte strata upp i safe mode.

Existerar det någon officiell support för detta? 

Eller är det bara att lämna tillbaka maskinen (har fortfarande garanti)?

0 Kudos

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
    Award Winner
    08
    /16

European_Gamer

• Award Winner
    99%
    08 Rank
    Progress
    European_Gamer
    Accepted Solution

@Sonderceed wrote:

@European_Gamer wrote:

Vis du f.eks. skal have overført noget musik sætter du bare usb stikket ind og gør hen under musik på XMB'en. Så står der noget med USB stik. Tryk trekkant og derefter "vis alle". Så skulle du selv kunne finde ud af resten ;)

Det ved jeg godt, jeg vidste det åbenbart bare ikke i 2007 da jeg skrev det.

0 Kudos

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
    01
    /16

[Slabangen]

80%
    01 Rank
    Progress
    [Slabangen]
    Accepted Solution
    Dum fråga men det första du försökte med var väl att ansluta din kontroll med USB-sladden och klicka på PS-knappen när det stod? Och om du har en USB-mus och/eller USB-tangentbord till din PC så kan du koppla in dom i ditt PS3. Rör på musen när du är i XMB då ska XMB röra på sig. Med tangentbordet så klickar du på piltangenterna. Om det fungerar så fungerar dina USB-portar.
    0 Kudos

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
    02
    /16

kappelinoo

21%
    02 Rank
    Progress
    kappelinoo
    Accepted Solution

Jo det e så att om du har prövat o stoppa in kontrollerna på laddning och tryck på PS Knappen efter .

första laddnings blinkningen på PS3 Kontrollen :) så gjorde jag när jag det stod så =) Men funkar de inte så vet jag inget mer :S annars om du har mer frågor kan du alltid kontakta mig på Playstation NetworK

mitt Online ID är Kappelinoo :)  Ha de bra

0 Kudos

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
    Award Winner
    05
    /16

WhiteWolfDK

• Award Winner
    95%
    05 Rank
    Progress
    WhiteWolfDK
    Accepted Solution

Vad händer då när du drager ut USB sladden? - Använd inte någon annan controller, stäng av dom.

//WhiteWolf

0 Kudos

My PS3 Stats
    Blank PSN friend requests are ignored, state who you are and from where I know you
    If you're caught cheating with trophies you will be deleted from my list

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
    Beta Tester
    03
    /16

Codec

• Beta Tester
    98%
    03 Rank
    Progress
    Codec
    Accepted Solution

Testa att följa stegen här och gör en återställning! https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/1488/related/1#activate

0 Kudos

View our house rules for posts
    Post Reply Update Reply Cancel