Reply
Want to join in?

Sign in to continue

• 63

New messages in the last hour

• Get a response within minutes

• 92%

92% percent of messages responded to

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
26 Jul 2013
By NeoElazul

NeoElazul

• MVP
84%
02 Rank
Progress

Förhandstitt: Killzone: Mercenary

0 Replies 345 Views Created 26-07-2013
26 Jul 2013
By NeoElazul

Låt mig börja denna förhandstitt med en fråga: Såg ni E3-presentationen av Killzone 2 för många år sedan långt innan spelets release? Blev ni imponerade? Om svaret är ett rungande "Ja!" på den frågan så är detta helt spelet för er. Det är nämligen ungefär så länge sedan som jag blivit så imponerad av ett spels grafiska kvaliteter och Killzone: Mercenary på PlayStation Vita ser helt fantastiskt ut och överträffar allt jag sett hittills på konsolen med hästlängder.

Klarar spelet av att leverera på andra fronter dock? Är det en äkta Killzoneupplevelse värd namnet fast i fickformat? Läs vidare för att få en inblick av hur en av spelets banor i kampanjen fungerar.

Den testversion som jag prövat på innehåll ett av de tidigare uppdragen i spelet och efter en kortare introduktion så kastas jag in i rollen som legosoldaten Arran Danner och han är precis så där arg och manlig som bara en legosoldat kan vara.

Testversionen går ut på att förstöra ett antal så kallade "Arc Towers" för att på så sätt få understödet att kunna landa med flyg. FPS i bärbart format har sällan fungerat då kontrollen oftast blivit bristande på grund av det mindre antalet knappar men detta har Guerilla Cambridge löst med bravur då det är precis lika enkelt att ratta runt Danner som det är att styra karaktärerna i Killzone 2 och 3.

Då detta är ett bärbart spel så har det självfallet anpassats på så sätt att det lämpas för att spela kortare stunder och det är här själva systemet med "Black Market" kommer in i bilden. Varje gång du dödar en fiende så får du betalt för detta och vissa avrättningsattacker ger ännu mer pengar än en vanlig kula i pannan. Dessa intjänade krediter kan du sedan köpa nya vapen, rustning och ammunition för hos vapenförsäljaren. Säg att du är på ett ställe som kräver smygande och då är det kanske läge att byta den där hagelbrakaren mot ett prickskyttegevär istället.

På rak arm så känns Killzone: Mercenary som ett svårare spel än sina föregångare då fienderna beter sig ovanligt smart och brutalt även på de lägre svårighetsgraderna. Noggrant planerande krävs om du vill överleva och att gå in "guns blazing" är knappast ett alternativ om du inte vill ligga sex fot under marken efter några sekunder.

Trots touchskärmen så utnyttjas den inte till absurdum som i så många andra spel utan här är den sparsamt använd till just avrättningarna samt vissa vapen. En bit in på banan så lägger jag vantarna på en ***** ryggsäck med inbyggd raketkastare varpå jag kan trycka på skärmen för att avfyra målsökande missiler mot helghasterna, en smart lösning som fungerar helt ypperligt.

Efter denna dryga halvtimma tillsammans med Guerilla Cambridges stekheta FPS så kan jag säga att det helt klart gav mersmak då det är det mest lovande spel av den här typen jag upplevt på en portabel enhet. En fullständig recension kommer senare i höst när jag lagt vantarna på hela spelet.

Reply
LABELS:
Chefredaktör för PSSverige.se

View our house rules for posts
Post Reply Update Reply Cancel
View our house rules for posts
Post Reply Update Reply Cancel