Reply
Want to join in?

Sign in to continue

• 13

New messages in the last hour

• Get a response within minutes

• 92%

92% percent of messages responded to

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
27 Jun 2013
By NeoElazul

NeoElazul

• MVP
84%
02 Rank
Progress

Recension: Hotline Miami

0 Replies 304 Views Created 27-06-2013
27 Jun 2013
By NeoElazul

När Hotline Miami släpptes till datorerna i fjol så orsakade det svallvågor i hela spelvärlden då det enligt både spelare och media var ett av de mest välgjorda indiespelen någonsin. En enorm mängd nedladdningar senare så var succén ett faktum och det var egentligen bara en tidsfråga innan vi PlayStation-ägare skulle få ta del av framgångssagan.

Nu har dock turen kommit för Hotline Miami både till PlayStation Vita och PlayStation 3 och både de som spelat det tidigare samt nykomlingar har all anledning att bli upphetsade då det inte bara är perfekt konverterat utan även innehåller en rad nyheter. Läs vidare för en fullständig recension av årets största indiefest på PlayStation Network.

För något år sedan släpptes en film som skulle bli en av 2000-talets bästa enligt mig, jag talar naturligtvis om den mästerliga Drive. Skulle någon be mig om 10 år att tänka tillbaka på filmen och berätta vilket ögonblick jag minns bäst så skulle det självfallet bli den klassiska scenen i hissen där Ryan Goslings namnlösa huvudkaraktär delar ut enorma mängder stryk till en av elakingarna. När jag startar Hotline Miami för första gången så är minnet av den här scenen det första som kommer upp i mitt huvud trots att det är något år sedan jag såg den sist och det visar sig att spelet både hämtat inspiration från en av mina favoritfilmer samt hela det glada 80-talet.

Precis som i Drive så handlar Hotline Miami om en namnlös man med ett mystiskt förflutet som har ett uppdrag att utföra (eller i det här fallet 14 stycken) och det löses bäst genom snabba fingrar och en stor mängd våld kryddat med ett 80-talsinspirerat soundtrack i världsklass. Uppdragen i spelet består av ett antal olika hus med varierande antal våningar där du helt enkelt ska döda alla som rör sig och själv överleva, detta visar sig dock vara lättare sagt än gjort då svårighetsgraden är lika brutalt oförlåtande som våldet.

När 2000-talets svåraste spel kommer på tal så nämns ofta Dark Souls men jag måste säga att Hotline Miami tillhör samma kategori av svårighet om inte värre då minsta snedsteg innebär en plötslig och blodig död. Spelets kameran är placerad ovanför karaktär i fågelvy och skulle jag behöva jämföra det med något så skulle klassikern Gauntlet vara det närmaste jag kan tänka mig på rak arm. Skillnaden mellan Hotline Miami och i princip alla andra spel är den att huvudkaraktären tål en enda träff, blir du träffad så dör du, dör du får du börja om från början i rummet. Detta upplägg kan tyckas oförlåtande till en början och antalet dödsfall redan i början uppstiger närmare 20-talet innan jag börjar lära mig själva konceptet. Noggrann planering och sunt förnuft krävs om du vill överleva i Miamis hetta och att rusa rakt fram med basebollträ i högsta hugg mot hantlangare som är beväpnade med hagelgevär visar sig snabbt vara en ganska så dålig idé.

En stor del av planeringen bygger på olika djurmasker(!) som du kan utrusta dig med innan uppdragen och alla dessa har olika förmågor, en gör exempelvis så att du kan slå in dörrar mot folk och därmed döda dom omedelbart medan en annan gör att du rör dig snabbare och så vidare. Maskerna är en väldigt kul idé som erbjuder variation och trots att "dörrmasken" snabbt blev min favorit så var jag även sugen på att testa det övriga utbudet. En mask är dessutom exklusiv för PlayStation-versionen av spelet och den gör så att allting utom blodet från fienderna blir svart/vitt i ren Sin City-stil.

Det är dock inte svårighetsgraden, maskerna eller ens miljöerna som många kommer att minnas Hotline Miami för utan det är den unika stämningen som bara måste upplevas som kommer finnas på allas läppar. Mycket av den här stämningen står musiken för och den är som sagt kraftigt inspirerad av 80-talets dängor, något som passar mig som är av äldre ålder perfekt.

Då Hotline Miami är en titel som har stöd för Cross-buy så får du spelet till båda formaten för ett pris på 70 riksdaler och det är rena stölden med tanke på hur mycket nöje du faktiskt får för pengarna. Nämnde jag att spelet även har en Platina trofé till skillnad från många andra nedladdningsbara titlar? Nej, men nu fick även de som samlar på troféer ytterligare en anledning att köpa denna pärla.

Det har i och med DICE med flera som det talats om att Sverige är ett starkt land i spelvärlden och nu får vi ytterligare en fjäder i hatten då Hotline Miami är utvecklat av endast två svenskar. Att två personer lyckats åstadkomma detta tordes vara det yttersta beviset på att innovation, nytänkande och känsla för detaljer slår all budget i världen.

Som spel till PlayStation Vita är det nästintill så nära perfektion du kan komma och PlayStation 3-versionen är inte sämre men spelet är som gjort för att spelas någon bana då och då på exempelvis tågresor. Har du 70kr över i plånboken? Köp! Har du inte det? Fyll på den och köp! Hotline Miami är inte bara ett ypperligt exempel på ett suveränt indiespel utan även ett av de bästa bärbara spelen jag haft nöjet att uppleva. Det har även utannonserats en uppfölja till datorer och jag hoppas innerligt att även den lär konverteras till PlayStation då har all potential att bli ännu bättre även om ettan blir svår att överträffa.

Största +
Pixelperfektion
Underbar stämning
Fantastiskt soundtrack

Största -
Aningen för kort

Reply
LABELS:
Chefredaktör för PSSverige.se

View our house rules for posts
Post Reply Update Reply Cancel
View our house rules for posts