Beantwoorden
Heb je iets toe te voegen?

Meld je aan om verder te gaan

• 8

Nieuwe berichten gedurende het laatste uur

• ontvang binnen enkele minuten een antwoord

• 92%

92% percent van berichten die beantwoord zijn

Accepted Solution

View Original

Probleem opgelost

Bekijk originele post
15 apr 2016
Door LegionChief

LegionChief

92%
05 Rang
voortgang

[Community Review] MXGP 2

[ Bewerkt ]
5 reacties 427 Weergaven bewerkt 15-04-2016
15 apr 2016
Door LegionChief

MXGP2_01 (1280x289).jpg

sackboy happy.png  sackboy mad.jpg

PRO

CON

Eigen motoren en riders

Laadtijden voor races duren lang

Realistisch op de hoogste moeilijkheidsgraad

Enigszins herhalende gameplay op lange duur

Officiële tracks

Hoe review je een game die gemaakt is om het echte crossgevoel op je beeldscherm te laten ervaren zónder die ervaring.

De enige ervaring die ik heb met motocross is toen ik zo dom was om een keer met een veel te zware motor en zonder off-road banden op een zandpad te rijden. Een dotje gas en de achterband slipte weg. Ik moest wel tegen sturen en zo ging ik ongeveer 200 meter al heen en weer zwabberend en nauwelijks rechtop blijvend over dat stukje zand. Mijn motorbuddy heeft mij drie dagen lang uitgelachen. Motocross.. het zei mij weinig.

Ongetwijfeld zullen de motocross fans onder ons warm lopen voor dit spel, maar wat staat je te wachten wanneer je aan deze game begint?

Trek je crosslaarzen en pak aan, zet je helm op en wees klaar voor (virtueel) zand tussen je bilnaad.

MXGP 2 is de officiële game van de Motocross Grand Prix over het jaar 2015. Dat betekent; officiële licenties, motoren, schema’s én tracks. Binnen de game kan je in de klasse MXGP en MX 2 je vaardigheden toetsen. Daarnaast bestaat er ook nog de mogelijkheid om je eigen rider en motor(en) te ontwerpen en te tweaken, die je daarna naar hartenlust kunt aanpassen.

MXGP 2 lijkt een simulator, gericht op een select groepje crossfanaten, maar niks blijkt minder waar. Ook een ‘cross-leek’ kan hier voldoening uithalen.

MXGP2_SS03 (1280x720).jpg

MXGP 2 is een één speler simulator, dus een couch co-op is er niet bij. Wel heeft MXGP 2 een online mogelijkheid van 2 – 12 spelers. Je kunt dus online de strijd aangaan met andere spelers. Misschien is het overbodig te zeggen, maar om online te kunnen spelen heb je een PS Plus abonnement nodig.

De spelmodi zijn onderverdeeld in twee onderdelen zoals een singleplayer modus met tien afzonderlijke events en de multiplayer modus, naast de standaard zaken zoals extra’s, opties en addon downloads. Tevens zijn er in de Store items die je tegen betaling aan kunt schaffen. Er zijn in ieder geval genoeg spelmodi om even mee zoet te zijn.

Gameplay

Wanneer je, net zoals ik, niet eerder een motocross game hebt gespeeld kan het best uitdagend zijn. Het is in ieder geval anders dan een autorace game. Er zijn verschillende factoren waar je rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld, op welke manier je een sprong maakt. Sprongen kun je beïnvloeden, met je lichaam of door het uitvoeren van een scrub.

Een scrub voer je uit om je tijd in de lucht te verminderen en zo snel mogelijk op de grond te komen. Het idee hierachter is dat in de lucht geen snelheid gemaakt wordt. Een scrub ziet er cool uit. Gooi je motor dwars in de lucht, voer de scrub succesvol uit en je zult sneller dalen. Maar doe het goed anders ga je flink onderuit.

Het punt waar je neerkomt is ook weer van belang voor een op handen zijnde bocht. Naast het besturen van je motor is het gebruik van je lichaam ook van belang. Je moet multitasken om een zo snel mogelijke tijd neer te zetten. Remmen (voor of achter), gas geven, koppelen en je lichaam gebruiken om die bocht of sprong in te zetten.. het is allemaal van belang.

In het begin kan het overweldigend zijn, maar naarmate je het racen steeds meer onder de knie krijgt gaat het beter en wordt het leuker, even doorzetten dus. Tijdens de race ontstaan er rijsporen die te voelen zijn. Hier kun je voordeel uithalen, maar het kan ook tegen je werken. Dus door allerlei trucjes en een juiste rijstijl zet je betere tijden neer en is winst makkelijker te behalen.

Wanneer je het gevoel krijgt dat je wel wat uitdaging kunt gebruiken, kan de moeilijkheidsgraad omhoog. De hoogste moeilijkheidsgraad is ‘realistisch’. Ik heb het geprobeerd en ben weer snel teruggegaan naar medium. Maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.

trentino3 (1280x720).jpg

Het is een game waar je snel een foutje maakt. Een stuurfout of te hard remmen en jij en je motor liggen stof te happen, terwijl een stuk of tien tegenstanders over je hoofd rijden.

Gelukkig, of niet, kun je tijdens de race achteruitspoelen om een actie opnieuw uit te voeren. Ik twijfel nog of dit in een simulator thuishoort.

Hectisch, dat is zeker. Meerdere tegenstanders rijden om je heen en dat creëert een gevoel van chaos, maar maakt het ook verrekte leuk.

Al dat springen, sliden en scrubben is leuk, maar na een tijdje lijkt het allemaal wel erg op elkaar. En al zijn er veel spelmodi beschikbaar, je bent maar met één ding bezig. Ongeacht welke modus, elke race lijkt in beginsel op elkaar. Helaas kampt het spel met redelijk lange laadtijden en dit gaat vervelen.

03_MXGP2 (1280x720).jpg

Grafisch

MXGP 2 is een aardig uitziend spel. De tracks zijn goed uitgewerkt en geven de ‘real life’ banen goed weer. De toeschouwers zijn actief en redelijk goed afgewerkt. Geen stilstaande en platte figuren langs de zijlijn dus. De sfeer van een evenement is goed te proeven, je bent zeker niet eenzaam en alleen in een zandbak aan het crossen.

Maar toch bekruipt mij het gevoel dat er voor de Playstation 4 op grafisch gebied veel meer uit te halen valt. Dit had net zo goed een mooie weergave op de Playstation 3 kunnen zijn.

Nu hecht ik over het algemeen meer waarde aan gameplay dan grafische kwaliteiten, maar dit is wel het benoemen waard. Ik denk dat een hogere grafische beleving hier van meerwaarde had kunnen zijn voor de gameplay.

argentina3 (1280x720).jpg

Conclusie

MXGP2 is zeker het proberen waard. Helemaal voor de motocross fanaten onder ons. En ongetwijfeld zullen zij meer pro’s en con’s vinden dan ik.

Omdat MXGP 2 de officiële game is van het echte MXGP, biedt het de mogelijkheid om motocross te kunnen ervaren met bekende riders, motoren en officiële tracks. En dat met een zelfontworpen motor en rider. Want geef nou toe, jij neemt toch alle moeite. Jouw rider en motor horen thuis in de rankings.

Naar mijn idee hadden de grafische kwaliteiten wel opgeschroefd mogen worden om de kracht van Playstation 4 en de game recht te doen en dit zou zeker de beleving tijdens de game naar een hoger niveau te brengen.

De laadtijden kunnen wat lang duren, maar de gameplay is zeker goed. De mogelijkheid om je eigen motor te ontwerpen en te tweaken is een groot pluspunt, alhoewel de mogelijkheden hiervoor wat beperkt zijn. Dat neemt niet weg dat het gewoon een leuke motocross game is; zeker het proberen waard.

Ben je niet overtuigd, kun je altijd de demo uitproberen die te vinden is in de Store. Ik hoop dat je aangenaam verrast wordt.

Alternatieven

image.jpg

DiRT RALLY is te vinden in de store.

image2.jpg

SÉBASTIEN LOEB RALLY EVO

reactie
LABELS: PS4
Voor reviews, zoek op: [Community review] 'Jouw game'

Helpdesk:
Nederland = 020 709 5025 (tegen lokaal tarief)
België = 02 588 42 40 (tegen lokaal tarief)
Bekijk onze huisregels voor posts
Antwoord plaatsen Antwoord bijwerken Annuleer

Accepted Solution

View Original

Probleem opgelost

Bekijk originele post
MVP
11
/16

chrisboers

• MVP
95%
11 Rang
voortgang
chrisboers
geaccepteerde oplossing

Goede review!

Ik heb hem zelf heel even geprobeerd, en vond hem nog best lastig! Inderdaad al die verschillende soorten sprongen en vreselijk veel manieren om onderuit te gaan :-D Maar ja, dat is inderdaad bij echte motorcross ook zo. Ik heb duidelijk nog nooit motor gereden :-D

Beantwoorden
0 Kudos

Accepted Solution

View Original

Probleem opgelost

Bekijk originele post
Beta Tester
09
/16

ProfoundPixel

• Beta Tester
95%
09 Rang
voortgang
ProfoundPixel
geaccepteerde oplossing

Leuke review! @LegionChief @Spitfire Als de game een demo heeft, is het misschien leuk om hier een kleine uitdaging mee te doen? Deel je beste stunt ofzo?

Beantwoorden
0 Kudos

Accepted Solution

View Original

Probleem opgelost

Bekijk originele post
MVP
09
/16

spiral78

• MVP