Reply
Want to join in?

Sign in to continue

• 41

New messages in the last hour

• Get a response within minutes

• 92%

92% percent of messages responded to

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
17 Mar 2009
By IzzyJ

IzzyJ

• Beta Tester
99%
07 Rank
Progress

Kudos FAQ - Övriga frågor

[ Edited ]
15 Replies 3,310 Views edited 17-03-2009
17 Mar 2009
By IzzyJ

Vad menar Kudos?
Webster's säger att ordet Kudo kommer från grekiska och betyder "berömmelse, rykte och är följden av en handling eller en prestation." För dig som är en etymologisk entusiast, har vi tagit vissa friheter med översättning att använda Kudos som ett egennamn, samt Kudo som singular form. Vi har också myntat Kudad (har fått beröm) och Kuder (en som ger beröm). För mer information om ordet och översättningar kan du gå hit - http://www.websters-online-dictionary.org/definition/kudos

Varför ska jag bry sig om att ge Kudo?
Kudos är ett sätt att lyfta fram innehåll som du hittat särskilt användbara, informativa eller med hög standard. Genom att lyfta fram inlägget i forumet kan du hjälpa andra medlemmar som också hittat inlägget värt ett meddelande. På samma sätt kommer du att bidra till att belysa den tjänst forumets moderator som i sin tur har möjlighet att identifiera och organisera sådant innehåll att forumet finner relevant.

Jag är ny medlem, när kan jag börja ge Kudos?
För att ge beröm måste du ha varit medlem i forumet i minst 2 veckor och har haft minst 500 sidvisningar på forumet.

Kan jag se vem som har gett mig Kudos?
Ja. Klicka på numret som finns inom Kudo-ikonen i ditt inlägg. Detta kommer att visa alla användare som har tilldelat beröm till ditt inlägg. Alternativt för en översikt av dina inlägg som har fått beröm, sedan kan du klicka på "Min profil" och visa "Nyligen Mottagna Kudos".

Vad kan jag göra för att få fler Kudos?
Användarna kommer att generellt ge beröm till tjänster som de anser vara informativa, hjälpsamma, välskrivna, roliga, insiktsfulla, värdefulla eller om de ger en korrekt bild av forumets åsikt. Om ditt inlägg består av någon av dessa egenskaper då du är på rätt väg!

Får jag något bra för att ta emot massor av Kudos?
Ja, erkännande inom forumet! Kudo ranking finns överallt i forumet. Kudos användar-ranking uppdateras på daglig basis för att visa de användare som har fått mest beröm under hela dagen. Kudo meddelandets ranking uppdateras varje vecka för att visa de mest Kudade meddelandena per vecka.

Hur många Kudos kan jag dela ut?
Så många som du vill! Se det som att säga "bra gjort" till en annan person .... Och det får aldrig bli en gräns för det! Trots att reglera eventuella missbruk av systemet tillåter vi dig att ge ut 2 Kudos poäng per minut.

Kan jag ge en "Kudo" mer än en gång?
Nej, att "Kuda" ett meddelande en gång räcker för att registrera ditt beröm.

Kan jag Kuda själv?
Nej, det här är ett forum som är baserat på verktyg som kräver insatser från dina kamrater.

Kan jag ge någon en negativ Kudo?
Nej, Kudos kan endast användas på ett positivt sätt. Antingen känner du behovet att säga "bra gjort" eller inte.

Kan jag sluta ge Kudos för en visst inlägg som jag har gjort?
Endast moderatorer kan "frysa" Kudos. Om du av någon anledning skulle vilja att moderatorn skall göra detta åt dig skicka då bara ett meddelande och be dem göra det.

Kan jag ge Kudo via PS3-webbläsaren?
Tyvärr så har ”Lithium” programvaran för forumet för närvarande inte "officiellt" stöd i PS3 webbläsaren, vilket innebär beröm sannolikt inte kommer att fungera.

Kan jag se Kudos på mitt Portable ID?
Nej, ditt Portable ID är länkat till din PSN profil som är skiljt från din PlayStation forum profil.

Kan jag ge Kudos till en medlem i moderator-teamet?
Edit:

Whilst you can kudos the the Community Team they will never appear in the leader boards.

Kan moderatorerna ge mig Kudos?
Nej, forumets moderatorer kan inte ge dig beröm.

Varför kan jag inte ge Kudos?
Några saker att tänka på --
• Är du en ny medlem? Kanske har du inte varit medlem på forumet i 2 veckor ännu.
• Har du mer än 500 sidvisningar? Du kan kontrollera detta på din profil i statistik rutan.
• Kom ihåg att du bara kan ge en "Kudo" en gång, kanske du redan har skickat Kudos till inlägget i en fråga.
Om du fortfarande har problem, kontakta en moderator.

Vad händer om jag når toppen av Kudos ranking?
Du får beröm av hela forumet och historien kommer att glädja ditt namn under århundraden framöver. Annat än det så betyder det inte mycket, men det är bra gjort! I huvudsak symboliserar detta att du är en värderad användare inom PlayStation forumet. Många människor som läser dina inlägg kommer att göra det igen i framtiden. Om du regelbundet håller topposition så kommer användarna och forumets moderatorer att anse dig som en betydelsefull person i PlayStation forumet, grattis!

Vad betyder "Medalj" ikonen?
När ett inlägg får en mängd beröm som överstiger vår gräns för "Heta Kudos" då visas en guldmedalj i stället för det faktiska antalet Kudos som någon har fått. Detta symboliserar att inlägget i fråga har fått ett så stort antal beröm att vi anser det vara värt en ännu mer synlighet i forumet.

Kan jag dra tillbaka en Kudo efter att jag har gett det? Hur?
Ja. Om du av någon anledning bestämmer dig för att dra tillbaka beröm som du nyligen skickat till ett inlägg kan du göra det genom att öppna alternativmenyn i inlägget och klicka på "Återkalla Min Kudo för det här inlägget". Systemet kommer att automatiskt subtrahera värdet av berömmet du gav ifrån summan.

Jag tror att någon fuskar i forumet ... vad ska jag göra?
Det är mycket troligt att en moderator kommer att vara fullt medveten om att någon försöker lura systemet men om du också upptäcker detta bör du rapportera användaren via standardmetoder.

Hur ändrar jag plats för Kudos ranking?
Enkelt! Klicka på Min profil> Inställningar> Display inställningar och välj var du vill att rankingen ska synas.

Jag vill inte ta emot Kudos ... Vad skall jag göra?
Kudos är ett bra sätt att få "tummen upp" från andra användare men om du av någon anledning inte vill få denna uppmärksamhet är det bara att kontakta en moderator och be om att Kudos görs obrukbara för ditt inlägg.

Varför är inte Kudos aktiverat i varje del av forumet?
Vi har funderat länge och mycket om var vi vill aktivera Kudos. Vi anser att det bäst kommer till användning inom vissa delar av forumet som ofta får informativ och värdefullt innehåll. Detta skulle framhäva sådant innehåll för hela forumet, vilket skulle vara särskilt användbar för användare som kanske inte är så insatta i denna del av forumet.

Meldingen ble endret av IzzyJ den 17-03-2009 05:54 PM
Reply
LABELS:
View our house rules for posts
Post Reply Update Reply Cancel

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
05
/16

holm95

75%
05 Rank
Progress
holm95
Accepted Solution

Fungerar icke för mig, har varit medlem i över 2 veckor och har över 500 sidvisningar(tror jag).

Något tips?

EDIT: Har  6225 sidvisningar så jag förstår inte problemet. =(

Message Edited by holm95 on 17-03-2009 05:21 PM
0 Kudos

Re: Kudos FAQ - Övriga frågor

[ Edited ]

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
Beta Tester
07
/16

IzzyJ

• Beta Tester
99%
07 Rank
Progress
IzzyJ
Accepted Solution

Hei igjen!

Kan du prøve å logge ut og inn igjen på forumet? Da skal det fungere. Jeg tror det er der feilen ligger. Prøv det og skriv en melding til meg hvis det fortsatt ikke fungerer.

Iz

Meldingen ble endret av IzzyJ den 17-03-2009 06:40 PM
0 Kudos

Sv: Re: Kudos FAQ - Övriga frågor

[ Edited ]

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
05
/16

holm95

75%
05 Rank
Progress
holm95
Accepted Solution

Nu fungerar det bra!

Tack för hjälpen!=)

0 Kudos

Re: Sv: Re: Kudos FAQ - Övriga frågor

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
Beta Tester
07
/16

IzzyJ

• Beta Tester
99%
07 Rank
Progress
IzzyJ
Accepted Solution
Hva betyr Kudos?
Ordboka forteller oss at ordet kudos kommer fra gresk κύδος kydos, og betyr bokstavelig «det som er hørt om». Kudos betyr berømmelse eller anerkjennelse, grunnet en handling eller noe man har oppnådd. Altså, kudos blir brukt som ros. Vi bruker også uttrykket kudoet (at du har fått kudos). For mer informasjon om ordet sjekk ut - http://www.websters-online-dictionary.org/definition/kudos

Hvorfor skal jeg orke å gi kudos?
Kudos er en måte å fremheve innhold du synes er spesielt hjelpsomt, infornmativt eller av en høy standard. Ved å fremheve en post i fellesskapet, hjelper du andre medlemmer som kanskje finner posten informativ til å legge merke til den. Du hjelper også community team lederen til å organisere hva som er relevant for fellesskapet.

Jeg er et nytt medlem, når kan jeg begynne å gi kudos?
For å gi kudos, må du ha vært medlem av forumet i minimum to uker, og ha sett på minimum 500 sider.

Kan jeg se hvem som har gitt meg kudos?
Ja. Bare klikk på nummeret inni kudosikonet som er inni posten din. Der vil du se alle medlemmer som har gitt posten din kudos. Du kan også se en oversikt over postene dine som har fått kudos, ved å klikke på ”Min profil” og gå til ”Recent Kudos Received”

Hva kan jeg gjøre for å få flere kudos?
Medlemmer vil vanligvis gi kudos til poster som er informative, hjelpsomme, velskrevne, morsomme, insiktsfulle, verdifulle eller i det hele tatt en bra presentasjon av fellesskapets synspunkter. Hvis din post inneholder noe av disse egenskapene er du på riktig spor!

Får jeg noe for at jeg har mange kudos?
Ja, anerkjennelse i fellesskapet! Kudos ”ledertavlen” er over hele forumet. Kudos forfatter ledertavlen blir oppdatert daglig for å vise medlemmene hvem som har fått flest kudos i løpet av dagen. Kudos melding ledertavlen blir også oppdatert ukentlig for å vise hvem som har fått flest kudos i løpet av uken.

Hvor mange kudos kan jeg gi?
Så mange du vil! Tenk på det som å si “bra jobba” til en annen person…. Og det burde jo aldri være en satt grense på det! Men, for å regulere et mulig misbruk av systemet gir vi deg bare muligheten til å gi ut 2 kudospoeng per minutt.

Kan jeg “kudoe” en post mer enn en gang?
Nope! Å gi kudos en gang til hver post burde holde.

Kan jeg gi kudos til meg selv?
Nei. Dette er et fellesskapsverktøy som i denne situasjonen må bukes av andre... Men ikke vær redd, er posten din bra vil den nok få kudos uansett :)

Kan jeg gi noen en negativ kudos?
Nei. Kudos blir kun brukt i positiv forstand. Enten så føler du for å si ”bra post!” eller så gjør du det ikke.

Kan jeg slutte å motta kudos for en spesiell post jeg har skrevet?
Bare moderatorer kan “fryse” kudos. Hvis du av en eller annen grunn vil at de skal fryse den for deg, send en personlig melding til dem og spør om de kan ”fryse” den for deg.

Kan jeg gi kudos via PS3 browseren?
Dessverre ikke! Lithium forum software er for øyeblikket ikke “offisielt” støttet av PS3 browseren, som betyr at kudos antageligvis ikke kommer til å virke der.

Kan jeg se kudos på mitt Portable ID?
Nei, ”Portable ID” er linket til din PSN-profil som er separat fra din PlayStation-forum profil.

Kan jeg gi kudos til et medlem av Community-teamet?
Edit: Du kan gi kudos til Community teamet, men de vil ikke vises på ledertavlen.

Kan Community-teamet gi meg kudos?
Nei. Community-teamet kan ikke gi kudos.

Hvorfor kan jeg ikke gi kudos?
Det er et par ting man må tenke på –
• Er du et nytt medlem? Kanskje du ikke har vært medlem i over 2 uker ennå.
• Har du sett på over 500 sider? Du kan sjekke dette på profilen din i ”statistikk-ruten”
• Husk: Du kan bare gi kudos en gang per post, kanskje du allerede har gitt posten du tenkte på en kudos?
Hvis du fortsatt har problemer; ta kontakt med moderatoren.

Hva skjer hvis jeg kommer på toppen av kudos-ledertavlen?
Du kommer til å bli bli rost opp i skyene av resten av fellesskapet, og navnet ditt kommer til å bli husket i historien i hundrevis av år. Annet enn dette er det ikke, men bra jobba! Hovedsaklig så symboliserer dette at du er et medlem som er verdsatt på forumet. Mange setter stor pris på å lese postene dine og vil fortsette å gjøre det i fremtiden. Hvis du regelmessig er på toppen blir du sett opp til på forumet, og community teamet vil se på deg som en av de store støttespillerne. Gratulerer!

Hva betyr “medalje”ikonet?
Når en post mottar et visst antall kudos som overskrider “hot kudos-steget” dukker det opp en gullmedalje isteden for antall kudos mottatt. Dette symboliserer at posten har fått så mange kudos at vi vil gjøre den enda mer tydelig for resten av fellesskapet.

Kan jeg ta tilbake kudos etter at jeg har gitt det? Hvordan?
Ja, hvis du av en eller annen grunn bestemmer deg for å ta tilbake en kudos du har gitt til en post, kan du gjøre det ved å åpne ”alternativer for tråder” i posten og klikke på “Ta tilbake min kudos for denne meldingen”. Systemet vil automatisk endre totalen av hvor mange kudos du har gitt.

Jeg tror noen jukser med systemet… hva kan jeg gjøre?
Det er en stor sjanse for at moderatoren allerede vet om at noen prøver å lure systemet, men hvis du legger merke til noe kan du rapportere brukeren via standardmetoden:”Rapporter misbruk til en moderator”

Hvordan kan jeg forandre hvor ”kudos-ledertavlen” vises?
Lett!! Klikk på “Min profil > Instillinger > Visningsinnstillinger og velg hvor du vil ha ledertavlen.

Jeg vil ikke motta kudos... hva kan jeg gjøre?
Kudos er en fin måte å motta tommel opp/ros fra dine fellessakapsvenner, men hvis det skulle være en grunn for at du ikke vil motta kudos på en post, ta kontakt med moderator og spør han eller henne om de kan slå av kudos for den spesifike posten.
Meldingen ble endret av IzzyJ den 17-03-2009 05:59 PM

Kudos FAQ – ofte stilte spørsmål

[ Edited ]

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
02
/16

Craweth

88%
02 Rank
Progress
Craweth
Accepted Solution

Informativt! +1 kudos

Selv om d ikke skulle gå. o.-

0 Kudos

Re: Kudos FAQ – ofte stilte spørsmål

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
Beta Tester
07
/16

IzzyJ

• Beta Tester
99%
07 Rank
Progress
IzzyJ
Accepted Solution

Hei!

Takk for kudos hehe!

Ja, jeg har redigert den første posten. Jeg kan motta kudos, men er ikke med på ledertavlen. Noe som er fair enough :) ...?

Izzy

Sv: Re: Kudos FAQ – ofte stilte spørsmål

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
04
/16

vicheous

88%
04 Rank
Progress
vicheous
Accepted Solution

Hm får prøve dette da! 1 Kudos gitt....

Får prøve å huske dette framover da, ting som dette går ofte i glemmeboka....

0 Kudos

Re: Sv: Re: Kudos FAQ – ofte stilte spørsmål

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
02
/16

RAP-INVASION_95

49%
02 Rank
Progress
RAP-INVASION_95
Accepted Solution

Så kudos er som å subscribe noen på youtube?

0 Kudos

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
Beta Tester
07
/16

IzzyJ

• Beta Tester
99%
07 Rank
Progress
IzzyJ
Accepted Solution
Nope, det er bare for å gi tommel opp til en post. En post du synes er bra og som fortjener og få "ros" :) Klikker du på stjerna ved siden av en post har du gitt kudos.

(Forumet vårt sier fortsatt ros, de har ikke fått rettet opp i det enda)

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
Award Winner
06
/16

EncodedFun

• Award Winner
92%
06 Rank
Progress
EncodedFun
Accepted Solution

Super god post Izzy, du har også fået en kudos af mig.

Men jeg må sku sige at jeg er lidt skuffet over at folk ikke bruger denne feature lidt mere, da det virkeligt er en god måde at se hvilket tråde der er de gode, med gode informationer.

Så lad os håbe at folk begynder at bruge denne feature noget mere, så vi kan få flere tråde på Kudos listen. :)

YES, YES, YES..finally i have had my 60GB PS3 fixed,
so now i can play again. :)

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
04
/16

gloinin

64%
04 Rank
Progress
gloinin
Accepted Solution
Tankte at eg skulle prøve å begynne å bruke dette no ja. Har vore litt dårlig med det før.
0 Kudos

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
Award Winner
06
/16

EncodedFun

• Award Winner
92%
06 Rank
Progress
EncodedFun
Accepted Solution

@gloinin wrote:
Tankte at eg skulle prøve å begynne å bruke dette no ja. Har vore litt dårlig med det før.

Det ville være fedt hvis du og andre medlemmer brugte KUDOS featuren mere, da det som sagt ville gøre det en del nemmere at finde de gode og informative tråde. :)

YES, YES, YES..finally i have had my 60GB PS3 fixed,
so now i can play again. :)

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
02
/16

ktd

80%
02 Rank
Progress
ktd
Accepted Solution
Bra jobbat! Nu händer det mycket för oss européer också!  :)
0 Kudos

Svar: Kudos FAQ - Övriga frågor

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
02
/16

BluntRider

96%
02 Rank
Progress
BluntRider
Accepted Solution

Om jag har förståt det rätt e detta lite som att bli bejärtat av någon på LBP stämmer de?

Sen undrade jag om det jag skrev till dig här om dan IzzyJ det e bara att drömma om vah?

0 Kudos

Re: Svar: Kudos FAQ - Övriga frågor

Accepted Solution

View Original

Problem Solved

View Original Post
Beta Tester
07
/16

IzzyJ

• Beta Tester
99%
07 Rank
Progress
IzzyJ
Accepted Solution

Sorry...husker ikke helt, var det den meldingen om å få ut spillet av PS3?

BluntRider wrote:

Sen undrade jag om det jag skrev till dig här om dan IzzyJ det e bara att drömma om vah?

0 Kudos

Re: Svar: Kudos FAQ - Övriga frågor

View our house rules for posts
Post Reply Update Reply Cancel